2010-01-25

Måndag kväll och det känns som man har gjort det här förut!

Så har ännu en måndag snart passerat och det känns som en deja-vu. Varför kan man inte vakna upp och bara glädjas för att idag är det måndag och nya tag gäller. Jihooo, nä utan man slåss mot tomtar och nissar, väckarklockan skräller och man har på råga på allt blivit döv. I alla fall för något så skrällande hemskt som en väckarklocka. Sedan blir man som en studsboll som studsar upp, in i badrummet, fixa i panik. Ut slänga på bryggaren, bre ett par mackor som intas i all hast. Rusar till bilen, kör som en galning till jobbet och flaxar in som en galning. Samma visa varje måndag eller snarare varje vardagmorgon. Nä tacka vetja lördags- och söndagsmorgnar. De älskar jag för de hinner jag inte upptäcka. Utan yrvaket och lojt sträcker jag på kroppen och slänger en blick på klockan, som faktiskt är min vän just dessa morgnar. Siffrorna glider sakta in och man ser jisses vilken sovmorgon det blev idag då. Snart är det lunch och då får man fixa sig en rejäl brunch istället. Mmmm dessa morgnar älskar jag fullkomligt. Sedan att dygnet plötsligt vrider sig gör detsamma. Förutom då det är dags för MÅNDAG MORGON........... Garghhhhh då är man där igen.

Just nu har jag hamnat på en förbenad berg- och dalbana som inte har något slut känns det som. Ingen nödsbroms verkar finnas utan man bara åker med och kan inte hoppa av. Ena stunden är man på väg upp och sedan i nästa är man på väg ner. Kroppen och hjärnan skriker av utmattning efter alla känslodalar. Ena stunden är man helt aforisk (hehe) och känner sig älskad av allt och alla. Nästa sekund får man en disch i huvudet och inser att man inte alls var älskad av allt och alla. Utan man är bara en liten piss i rymden som försöker hitta sin väg. Just när hoppet väcks och glädjen strålar för att sedan släckas är nog det värsta. Men antar att detta är ytterligare en fas som man måste igenom innan man kan komma ut på andra sidan. Dock tycker jag nu att denna väg borde väl för sjutton ta sin ände någon gång och man kan få börja vandra på en annan väg, eller? Längtar efter den morgonen när man lojt sträcker på sig och faktiskt glädjs över att det är nu dag. En dag med kärlek, glädje och utmaningar. En dag som strålar och ger energi för att sedan kunna krypa ner nöjt i sin säng och konstatera: ja du Aforia, detta var en förbannat bra dag idag. Har helt glömt bort hur det känns att kunna konstatera detta. Men längtan finns och den pockar och driver mig framåt.

Har försökt analysera, blöta och stötta men inte fasiken har jag kommit fram till någon lösning. Är lösningen ett nytt jobb? Ny kärlek? Ny bostad? Nytt hemland eller hemstad? I så fall, var hittar man ett nytt jobb, ny kärlek, ny bostad, nytt hemland eller hemstad bara så där? Hur får man med sig allt och alla? Har ännu inte hittat manualen för detta trots ett intensivt sökande. Det är bara att inse, man kan inte få allt. Man får bara sin piss i rymden och sedan får man vara nöjd.

6 kommentarer:

  1. Så där kan jag känna också.
    Och det är jobbigt med med livets berg och dalbanor.
    Dessa dalar är mycket jobbiga.
    Jag har haft en sådan ett par dagar nu, och hoppas det går uppåt igen snart,
    som det ändå brukar göra till slut.
    Men visst skulle man vilja vara där uppe hela tiden....
    det är ju bra mycket trevligare, än att ständigt mer eller mindre kämpa för att inte falla ner igen.

    Skickar en stor kram till dig och hoppas allt känns bättre snart.

    SvaraRadera
  2. Oj det verkar precis som om jag har varit inne på din sida idag och gästbloggat.
    Visst tyvärr känner man sig som pissen i rymden för det mesta och skulle man må riktigt underbart så är oftast någon helt ovändad där och bankar tillbaka en.
    Det jag hoppas på det är att det blir bättre nu dag för dag när ljuset återvänder men vem vet.
    Hoppas du har det så gott du bara kan, många goa kramar marie:)

    SvaraRadera
  3. Finns så många vägar, möjligheter å grenar längs stigen. Men du kommer att hitta rätt. Låt ödet ha sin tid.

    SvaraRadera
  4. Känner verkligen igen det jag läser..usch för upp och nedgångar i denna eviga berg o dahlbana..och Måndagar! Det är att tur att det kommer en del raksträckor ibland så man kan få hämta andan innan nästa tur.
    Ja du tänk om det fanns ett lexikon där man kunde slå upp och få svar på alla sina frågor som dyker upp i livet..vilken väg ska jag ta just nu..så man slapp grubla..
    Vore underbart att ha en paus knapp att trycka på.
    Men jag tror att efter en mörk tunnel så måste det ju helt klart bli en ljusning någon gång för vad ska man annars tro på..
    Jag tror på livet även fast det inte är lätt, men med jämna mellan rum dyker det upp något på resans gång som gör det värt att ta dessa motgångar..Så jag tror att det kommer att dyka upp en sådan för dig med som ger dig ljus i tunneln och energi igen.
    Jag tror på dig!
    Stora Kramen till dig..

    SvaraRadera
  5. Men gumsan! Det är verkligen ett elände när man befinner sig i detta...ingenmansland, skulle jag vilja kalla det. Man hör inte hemma någonstans, känner sig inte älskad, inte värderad för sin egen skull och börjar tvivla på sin egen förmåga. Det är fruktansvärt! Jag lider med dig! Varför kan livet aldrig vara enkelt? Eller i alla fall enklare...?! Varför måste vi prövas på så många sätt och så många gånger?! Usch och fy för berg- och dalbanor! Och slingriga vägar. Och ovisshet. Och nedstämdhet. Och tvivel. Och......
    Du har varit där förr (och jag med) och även om det är en j-ligt klen tröst när man är mitt i en förbannad dal, så vet man av erfarenhet, att så småningom går man stark ur krisen. Snart Aforia, snart! =)
    Jag gillar den här lilla pissen i rymden skarpt och hoppas och tror på henne - DIG! Håll ut och sköt om dig vännen! =)
    Massor med kramar och en puss på pannan från en fis i rymden! =)

    SvaraRadera
  6. Så känner vi nog alla ibland men dina bloggvänner finns ju alltid kvar,kanske inte mycket att luta sig emot men alltid något,när jag är depp så betyder du och alla mina bloggvänner en hel del kan jag säga och många av oss mailar när det blir lite väl mycket och man blir stark och glad igen,ha en bra helg,kraaaaam.

    SvaraRadera

Halloj alla goingar. Tack för att ni skriver en liten rad till mig! Kanske hinner jag inte svara men läser gör jag alltid. Kramis