2010-08-19

Torsdag kväll och imorgon är det FREDAG!

Hej hopp vad fort denna vecka har gått också. Fasiken jag har ju precis fått tomtarna på loftet att fatta. Semestern är slut och det är dags att jobba. Så är det fredag imorgon. Jihoo vad det går undan. Känner fartvinden som trasslar till mitt hår och ger mig en liten lätt förkylning. Här har man klarat av hela sommaren, kylslaget kontor och 47 graders värme i Indien utan att få en förkylning. Men så fort man börjar jobba så smyger sig förkylningen på eller vänta. NÄ nu vet jag, det är ju för sjutton allergi. Jag har blivit allergisk mot att jobba. Hur fasiken får man läkarna att skriva intyg på det??? Några tips???

Likadant är det med sonen. Han har inte varit förkyld en enda gång under sommaren. Men så fort han började gymnasiet så kröp förkylningen på. Nu sitter han i soffan och snorar, flämtar efter luft för att han är "däppt" i näsan. Sjutton också, han har blivit allergisk mot skolan. Hmm får pula i honom en massa allergitabletter så han kan gå i skolan medans jag ligger i soffan och pillar magen (om jag lyckas få en läkare att skriva intyg förstås.)

Tittar ut genom fönstret och undrar vart ljuset tog vägen. Även här har tiden rusat och nu kryper hösten närmare och närmare. En tid för eftertanke och reflektion. Tända ljus, varma drycker och en sjuhelsikes lång väg till ljuset. Men då gäller det att lysa själv, fortsätta umgås med vänner och familj. Inte krypa in i idet och sedan kravla ut fram till våren. Nä egentligen är det ju nu vi verkligen behöver umgänge, värme och ljus. Så denna höst ska ägnas åt goa vänner, goda middagar och en massa värmeljus. :-)

Nu börjar tomtarna på loftet vakna. Vad fan är det jul snart. Då måste vi skynda skynda. Nä nä vad fabian det är ju långt kvar till jul. Nu ska vi ägna oss åt kräftor, nubbe och sång. För en del andra ägnas det åt rutten fisk som luktar apsväng. För nog måste ni hålla med om att augustinätterna är något speciellt. Stjärnorna lyser så klara och känns så nära. Syrsorna spelar sin nattsång och fukten smyger sig in. Mörkret sänker sig och lampor tänds i trädgårdar runtom. En del tänder upp med ljus och plädarna tas fram för att man ska kunna njuta lite till av sommaren. Kanske eldas det i en kamin eller utegrill, lågorna fladdrar i vinden. Sakta sänker sig tystnaden över nejden och man börjar viska. Trolskt dimma sveper in och det är nästan så att man ser älvorna dansa och hör deras bjällror spela i natten. Visst sjutton är augusti en vacker månad!

3 kommentarer:

  1. Ja, när du lägger fram det på det sär sagolika och trollska viset låter ju faktiskt hösten helt ok. =) Jag ska försöka göra som du och inte gå in i mitt höst-vinter-ide, utan låta hösten spira i både kropp och själ. Men det kommer att bli svårt. Mycket svårt. Och det behövs ljus. Många ljus. Och vänner. Många vänner. Inte minst bloggvänner! =)
    Ta nu natten (eller det har du väl redan gjort) och så ta hand om era jobb- och skolallergier! Det låter allvarligt! ;)
    Kram på dig vännen!

    SvaraRadera
  2. Jo, dagarna och veckorna går verkligen fort.
    Och så även denna sommar.
    tycker den gått ovanligt fort i år...vet inte varför.
    Men hoppas vi får en lång och fin höst, för den kan också vara så ljuvlig och vacker.
    Och ja Augustinätter kan vara ljuvliga...
    Kram

    SvaraRadera
  3. Gott att allt är bra och detta med julen är katastrof för till tisdagen så är det exakt 4 månader till julafton och det gör ju ingen glad,ska försöka klämma in en kräftskiva här med och ha det kul,KPM.

    SvaraRadera

Halloj alla goingar. Tack för att ni skriver en liten rad till mig! Kanske hinner jag inte svara men läser gör jag alltid. Kramis