2009-12-08

Det trodde ni inte va!!!

Ett inlägg så här snabbt inpå det förra. Men nu spritter det i fingrarna och jag bara måste skriva. Eller det är nog snarare så att sonen pluggar matte och min lilla hjärna klarar inte ett tal. Därför tänkte jag se om ni mina kära läsare kan förklara för detta "mattesnille" hur man räknar ut det.

Du har en triangel där ena katetern är 4,5 cm och hypotenusan är 6 cm. Vad är då den andra katetern?

Jag tror jag har det, jag tror jag har det. Se det räckte med att skriva frågan så löste det sig. hehe Pythagoras sats gäller.Vad blir då svaret??? Fasiken hur får man upphöjt tecken ?? Aha även det lyckades jag lösa....

X2= 4,52 + 62

Japp resten vet ni nog, eller. Förresten glöm inte roten ur....

9 kommentarer:

  1. Är riktig dålig på det,glömde skriva att jag föredrar nog ön jag med.

    SvaraRadera
  2. Matte tillhör inte mitt favoritämne.;o)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Måste bara ge dej en onsdagskram!
    Visst är det kul med lite hjärngympa o repetition!!!!! Nyttigt!
    Miniräknarna nu för tiden är ju så bra om man vet hur att trycka in ekvationen......Hehe!
    Ha nu en jättebra dag!!

    KRAMAR

    SvaraRadera
  4. Amen va f*n...jag har hamnat på mattelektion! Trodde att jag hade avverkat min sista dylika för många herrans år sen...;)
    Den enda katetern jag känner till är såna man sätter på patienter inför exempelvis operation...=)
    De där Hypotenusan och Pythagoras känner jag inte...mer än till namnet. Vad var det med hans sats...?! *fniss* Sorry!

    Förresten...jag firar inne hos mig idag! Och du är en av anledningarna! =)

    Puss på pannan! =)

    SvaraRadera
  5. Nämen hallå! Är det inte a2+b2=c2 där c2 är hypotenusan och a2 och b2 är katetrar. *fniss*. Då borde det bli: 4,5 upphöjt till 2 plus b2 = 6 upphöjt till två.

    Jag älskade matte, nu får jag lust att leta fram en gammal miniräknare om jag har någon och några böcker *ler*.

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Jadu, jag är helt lost när det gäller matte nuförtiden. En gång så gick det riktigt bra, det var på högstadiet men efter det så har det bara gått utför....
    Kramen, Maria

    SvaraRadera
  7. Orkar inte räkna matte men vill bara ge dig en god natt kram. Länge sedan du "tassade in".

    SvaraRadera
  8. Vart har du tagit vägen??? Saknar dig.

    SvaraRadera
  9. GODMORGON MIN VÄN! Vad gör du gumman...räknar rötter, vinklar och vrår än eller? =) Ville bara kika in om för att önska dig en fin måndag! Kramelikram

    SvaraRadera

Halloj alla goingar. Tack för att ni skriver en liten rad till mig! Kanske hinner jag inte svara men läser gör jag alltid. Kramis