2009-10-29

Har varit ute på en bloggrunda och tydligen....

...kvarstår problemen med att kommentera hos en del. Vissa bloggar går inte ens att öppna. Är det bara jag som har dessa problem eller?

Har fått frågan om vad jag ska flytta till och om jag ska flytta. Nja vet inte om det blir en flytt. Men har börjat kika på objekt som är mindre än mitt radhus. Jag och sonen delar på ett radhus bestående av 132kvm i 2 plan. Så radhuset är för stort för mig och sonen dessutom dyr i månadskostnad. Det var helt okej när dotera bodde hemma men när hon flyttade blev läget lite annorlunda. Så därför har jag nu funderat och funderat och bestämt mig för att ge mig ut på bostadsmarknaden igen. Än så länge är det inget tvång att flytta men vill gärna bestämma själv! Därav fotograferingen och förberedelser inför en ev flytt. Att jag bara behöver ringa mäklaren och säga att nu vill jag sälja.

Just nu väntar jag på en 3:a som ska säljas i ett gammal hus från 20-talet. Denna håller på att totalrenoveras just nu efter att hyresgästen innan flyttat ut. Saken är det att man har bildat en bostadsrättsförening men en del av de boende ville inte köpa loss sin lägenhet utan har hyrt. Nu har en av dem flyttat och då passar föreningen på att renovera upp lägenheten. När detta är klart ska jag få en förhandstitt och möjlighet att lägga ett bud.

Har en väninna som bor i huset bredvid och det är därför jag har fått nys om denna lägenhet. Det som tilltalar mig med dessa lägenheter är att de har behållit den gamla charmen i lägenheterna. Stuckaturen är kvar i taken och runt lampkroken i taken. De gamla golvtiljorna är kvar, kakelugnarna står kvar även om man inte kan elda i dem. Det är högt i taket och rummen är oftast bra planerade. Månadsavgifterna är lägre än min nuvarande och dessutom ligger husen centralt vilket gör att man har nära till kafeer och restauranger osv.

Dock finns det också lite nackdelar förstås. Husen ligger nära en kyrka som kyrkklockorna verkligen fungerar i. I husen ligger också träningslokal, pub, restaurang som har ljud som kan störa och människor som stör. Endast ett fåtal lägenheter har balkong men det finns ett bygglov på att bygga balkonger till en del andra lägenheter, som givetvis man får betala själva. En annan nackdel är staden jag bor i börjar bli alldeles för stökig och det har blivit väldigt mycket vardagsvåld runtom en. Har därför kikat i kranskommunerna och den stora staden men där är priserna alldeles för höga för min plånbok. Så jag får vackert hålla mig kvar i denna stad alternativt flytta till en annan del av Sverige. Men då kommer nästa problem, jobb! Det måste finnas jobb i den delen av Sverige och som jag kan få. Och så länge jag inte har något på gång får jag försöka se om mitt hus där jag bor.
Japp så nu vet ni varför jag har stökat och fotograferat mitt radhus och varför jag inte har varit ute så mycket på bloggen. Nu ska det bli skärpning på bloggandet och jag ska vara en duktig flicka! hehe I alla fall ikväll för jag har redan hunnit med ett inlägg denna kväll!

Avslutar med ett litet citat:

"Den som tror sig vara för obetydlig för att kunna påverka bör betänka hur det är att försöka somna när det finns en mygga i rummet."

18 kommentarer:

  1. Hej. Första gången jag besöker din blogg. Fastnade här och tänkte passa på att lämna en kommentar :) Väldigt kloka citat du har här. Beklagar verkligen din mans bortgång. Hoppas att ni kommit tillbaka till vardagen någorlunda, så mycket som man nu kan.
    Kommer gärna tillbaka hit :)
    //Maria

    SvaraRadera
  2. Tror inte du ska bry dig om den lägenheten,vet hur folk har det som bor över pubar och liknande,gjorde det själv i Sundsvall,ska man sova så måste man va dyngrak hela helgen,vi byggde ljudgolv och det var specialfönster men på helgerna låt det som man sov på trottoaren,luktade piss och var spyor vid entren nästa jämt så varför inte komma till Värmland där alla är så lugna och fina i sitt sätt,hahaha,ha så gott,kraaaam.

    SvaraRadera
  3. Tack =) Jag byter design rätt ofta vissa perioder men denna är jag riktigt nöjd med så hoppas den får vara kvar ett tag nu =)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Kul att du besökte min blogg, nu har jag lagt till mig som följare på din.

    Trist att du inte kommit in på min blogg förut, jag hade problem med det för några månader sen när jag laddade ner Explorer 8 tror jag.

    Nu har jag 7 igen och då fungerar det.

    Ha en skön helg.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Har samma problem :( Strular som fan vissa dagar...*grrr*

    SvaraRadera
  6. Kyrkklockor och bakis ? Nej nu får du allt tänka dig för. Lycka till i alla fall.
    Nu försöker jag en andra gång att skicka men det vill sig inte riktigt väl så här på söndag eftermiddagen.
    Kramiz

    SvaraRadera
  7. Tack för grattishälsningen och känner mig som 24år men personnummret säger något värre,allt är toppen här i Kil och hoppas det är det hos dig med.Kram.

    SvaraRadera
  8. Hej vännen! Aha, då ligger lägenheten du spanar på nära mig. Jag bor i närheten av Frälsis *ler*.

    Jag förstår verkligen dina tankegångar med att byta stad, jag funderar likadant. Men jag vill inte flytta närmre Sthlm med min son och bo i en 1,5:a när vi har en trea idag. Det blir liksom ingen livskvalitet. Ett pussel att lösa helt klart. Jobbar du här i stan?

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Ja det där med att flytta är inte lätt.
    Har också så smått börjat fundera på att flytta när nu endast dottern bor kvar ett tag till men sen är det absolut dags.
    Kramar Marie:9

    SvaraRadera
  10. Låter intressant! Med lägenheten menar jag förstås! Kyrkklockor ja, men det finns ju öronproppar och gamla hus brukar ha bra isolering! Frågan är kanske om du vill bo mitt i smeten? Bekvämt, förvisso, men också kanske lite stökigt. Jag har ju blivit en lantis, allt värre med åren som gått, men skulle jag vara ensam skulle jag nog få ta mig en funderare, ej bilburen osv. inga affärer på gångavstånd osv.
    Men, nu är jag ju inte ensam, o då funkar detta jättebra!
    Håller tummarna att du tar ett bra beslut!
    Kramen

    SvaraRadera
  11. Men åh! Kom precis på att jag har en oavklarad utmaning liggande här hos dig! Sorry! Återkommer till denna i morron! =)
    Kramen på dig goding och sov så gott!

    SvaraRadera
  12. Hej vännen hoppas allt är bra,här snöar det för fullt och ingen lottovinst ännu så man får härda ut och hålla hoppet vid liv att kunna lämna detta land tillfälligt och komma hem till våren,kram.

    SvaraRadera
  13. Åh, vad glad jag blev att du varit "hemma hos" mig! =) Blir alldeles orolig, eftersom du är så tystlåten nu för tiden...=/ Men allt är väl ok? Mycket på jobbet och med försäljning kanske...? Sen har man ju rätt att ta lite bloggpaus ibland...det behöver man till och med. Och de som gillar en finns ju kvar ändå. Jag finns här och jag gillar! =)
    Kramelikram på dig gumzeligumz!

    SvaraRadera
  14. goa du, tack så mycket, du får flytta till någon liten mysig by. hörs igen, kramisar

    SvaraRadera
  15. Skrev en jävla massa å så försvann det! FAN!

    Jo, jag skrev nåt om att blogg.se har varit hopplöst men börjar bli lite bättre

    Sen nämde jag nåt om nåt?

    Tack gums. Jag ska försöka ha det bra. ;)

    Vilken fin lägenhet du har! Fast jag förstår att det blir förstort. Det blir så tomt när ungarna flyttar ut. :(

    Ha en underbar kväll!


    KRAM

    SvaraRadera
  16. Hahaha! Gillar ditt citat! Jag kommer också att flytta när Egoina har flyttat (om några veckor). Skall fixa en två-rummare istället för tre som jag har nu. Trots allt 6.000 mer om året att ha roligt för! :D
    God morgon!

    SvaraRadera
  17. Kikar in och önskar dig en härlig fredag ("Det är dags för fredagsmyyyss") och hoppas att du även får en skön och avkopplande helg! =) Kram på sig go'gumma! =)

    SvaraRadera
  18. Allt gått bra med flytten etc? Blir orolig när det e såååå tyst å lugnt här!!!

    SvaraRadera

Halloj alla goingar. Tack för att ni skriver en liten rad till mig! Kanske hinner jag inte svara men läser gör jag alltid. Kramis