2010-07-30

Tänk vad regn kan ställa till med

Här satt man i sin egen tråkighet och bara önskade att något spännande skulle hända. Regnet vräkte ner och dammsugaren skrek i sitt hörn. Satt bara och väntade på att någon eller något skulle stoppa en från att ta en vals med dammsugaren. Och nog hände det grejor alltid. Grannen ringde och bjöd på lite grillat. Sonen var ute med hunden och kommer hem och säger: Mamma grannarna behöver nog lite hjälp. De har översvämning och behöver hjälp med att leda bort vattnet. Alltid redo som man säger inom scouterna. Sagt och gjort, på med regnjackan och stövlarna. Grabba en spade och ut för att hjälpa grannarna. Jisses, ska nog inte klaga något mer om att inget händer. 100 mm regn ställer till med mycket. Tack och lov inte hos mig men hos mina goda grannar. Tomterna var översvämmade och vattnet trängde in i husen. Så det var bara att ge sig ut och försöka stoppa vattnets framfart. Lite sent men ändock en liten hjälp att stoppa vattenflödet. Grävde med spade, händerna så att fingrarna blödde och skavsåren ökade. Ops glömde visst sätta på mig strumpor i regnstövlarna. Försökte komma ihåg vad min far sa var bra att stoppa väta. Mossa, sten, kottar, grästuvor och pinnar är en bra start. Byggde fördämningar som en riktig bäver. Stoppade det mesta av vattenflödet men lite för sent. Räddningstjänsten var hos grannarna och försökte pumpa undan vattnet men vattnet är envist och tränger in överallt. Dyngsur, hungrig och tvär, svor jag över vattnets framfart och tänkte i mitt stilla sinne. En vals med dammsugaren är nog inte så dumt ändå. Jag sitter nu torr och varm i mitt lilla hus medans grannarna pumpar vatten och svär över regnet. Men fortsätter det att regna så sitter jag nog inte så torr i mitt hus länge till.

Så min kväll har bestått i att bygga fördämningar, grilla med grannen vilket inte var så tråkigt. Ut igen och försöka hjälpa till så gott man kan. In till grannen igen, dricka lite rödtjut för att värma sin frusna kropp. Spela lite kort, vinner förstås. Hem igen och kolla om vattnet har börjat tränga in hos mig också. Peppar, peppar, ta i trä, än så länge inget vatten hos mig. Tomten står utan vatten men grannarnas tomter är översvämmade. Vattnet flödar utanför och bygger på översvämningarna hos grannarna. Grannarna får pumpa vatten både utomhus som inomhus. Hmm en vals med dammsugaren ter sig inte så dumt ändå så här efteråt.

Nu får det räcka med regnet. Har faxat en beställning högre upp och bett om lagning av vattenläckaget. Än så länge verkar inte beställningen gått igenom. Det läcker fortfarande och det kommer vatten uppifrån. Hoppas och tror att grannarna nu har fått så att det räcker och att beställningar faller väl in. Så mycket mer kan jag inte göra just nu utan nu är det dags att lägga sitt huvud mot en kall kudde och försöka vila ut till imorgon. Då ska jag nog ta den där valsen i alla fall.

1 kommentar:

  1. Ja, det har kommit en hel del regn på många platser i vårt avlånga land och ställt till med en hel del problem.
    Kan tänka mig att ni hade ett jobb...
    Tänk att vädret oftast är så extremt, och sällan numera är lite mera lagomt...
    Men vi får hoppas att resten av sommaren blir det.
    Kram

    SvaraRadera

Halloj alla goingar. Tack för att ni skriver en liten rad till mig! Kanske hinner jag inte svara men läser gör jag alltid. Kramis