2014-01-15

Tillbakablick på 2013 - vad hände?

2013 var året då livet förändrades radikalt för mig. Och som det gjorde det.

En pojkspoling kom in i mitt liv i början på året och började hjälpa till att renovera tanten. Svingade sitt spö så att tant fick tillbaka lite av sin gamla form. Dock räckte inte trollspöt till att byta ut de dammiga kläderna utan tant fick själv ombesörja detta.

Telefonen började ringa och helt plötsligt blev man utbjuden på både det ena och andra. Jag var ute och roade mig och skrattade så att tårarna flödade.

Plötsligt började jag se ljuset igen och började le mot allt och alla vilket ledde till många goa och härliga stunder. Plötsligt hade sorgens mantel lyft och glädjens strålar började flöda i min kropp.

Mitt arbete sedan 18 år tog slut och trots det började jag se på livet mer njutningsbart. För första gången sedan barnen var små kunde jag följa väder och vind. Packa en picknick korg och ge se ut i naturen/stranden och bara vara. Vilken underbar och lång sommar vi hade 2013.

Sonen tog studenten och körkortet vilket gjorde att han växte säkert 10 cm. Nu började sonen frigöra sig från mamma och ta mer initiativ.

Midsommar tillbringade jag med en go väninna på Gotland. Njöt av gott sällskap och dessutom återknöt kontakten med en kusin.

Tillbringade 2 veckor på Korfu med dotera och måg. 2 helt underbara veckor med både sol och värme och ibland lite tjafs med dotera. Träffade många goa människor, åt många goa middagar, solade och badade.

Sedan den största händelsen av alla. Jag träffade ny man som vände upp och ner på min värld. Plötsligt var jag ingen tant längre utan en fnittrande tonåring (hur det nu gick till?). Det började spritta och vibrera i mig. Känslor som varit begravda så länge började fylla min kropp och sinne vilket gjorde att jag blev lite skräckslagen. Så här ska man ju inte känna eller?

I oktober blev jag verkligen tant för då fyllde jag 50 år. En aktningsvärd ålder för en fnittrande tonåring :=) Då öppnades mina ögon ännu mer för min omgivning. Vilket ynnest att ha så många kärleksfulla människor runt om mig. Fortfarande är jag lätt chockad över att jag, JAG, har förmånen att ha alla dessa underbara, kärleksfulla människor i mitt liv. Samtidigt är jag glad över att mina ögon har öppnats upp och att jag kan se alla dessa underbara människor och ge tillbaka kärlek.

Hjärtat och jag har varit ute på minisemestrar. 2 turer till Bomans i Trosa och strax innan jul en tur till Tallin. Eftersom han bor i Falun med sina barn varannan vecka så försöker vi ta vara på  tiden vi har tillsammans och göra saker som vi tycker är härligt och mysigt.

Julen firades med Mor och Far på förmiddagen och del av eftermiddagen. Sedan firade vi vidare på doteras och mågs restaurang tillsammans med människor som inte har förmånen att ha någon att fira med. Senare gick vi på midnattsmässan och blev förtrollade av stämningen i domkyrkan. Det mest magiska var när mässan var slut och alla tänder ett ljus och vandrar ur kyrkan och sjunger akapella Nu tändas tusen juleljus... Då kan jag säga att jag hade ståpäls. Så underbart vackert med hundratals människor som vandrar lugnt och stilla med ett ljus i handen sjungandes. Får fortfarande ståpäls när jag tänker på det.

Nyår firade jag tillsammans med hjärtat och hans barn uppe i deras stuga i Sälen. Första gången jag träffade hans barn och det var inga problem alls. Det var skönt!

Något nytt arbete fick jag inte under 2013 men det gör ingenting. För jag har njutit av livet, solen, människorna och Hjärtat. Något måste jag ju spara till 2014.

Något som jag har upptäckt under 2013 är som Jonathan Safran Foer uttrycker i en enda mening.

"Man kan inte skydda sig från sorg utan att skydda sig från lycka."

Det stämmer, har man inte varit lycklig kan man inte heller känna sorg. Har man inte känt sorg har man inte heller känt lycka. Man kan vända detta i all oändlighet med tyvärr hänger lyckan och sorgen ihop.

Och som Fransiskus en gång lär ha sagt:

""Det krävs bara en enda solstråle för att jaga skuggorna på flykt."

Så sant så sant.

Jag önskar er alla på andra sidan rutan en riktigt god fortsättning på 2014!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Halloj alla goingar. Tack för att ni skriver en liten rad till mig! Kanske hinner jag inte svara men läser gör jag alltid. Kramis