2009-05-05

Go kvällen allihopa!

Inatt hade jag en sådär nedrans tung natt igen. Somnade inte förrän kl 4 och väckarklockan ringde halv 7. Bestämde mig för att sova en liten stund tid för att orka igenom dagen. Chefen blev ju inte direkt glad när jag ringde och meddelade att jag skulle bli sen. Men vad sjutton ibland orkar man bara inte förklara utan hoppas att personen på andra sidan kan höra hur djävla dåligt man mår. Svullna rödgråtna ögon är inte det vackraste att blicka mot i spegeln. Men men det är bara att pallra sig upp och ge sig i kast med den nya dagen.

Dagen har varit tung och dyster men helt genomförbar. Dock hann jag aldrig ta ett öga-mot-öga samtal med chefen och hennes tunga suck imorse. Får ta det imorgon istället. Kanske orkar jag då berätta för henne så att hon förstår. Har ikväll suttit och gjort en psykoanalys av mig själv. Vad är det som sätter igång tårkanalerna så mycket som det har gjort denna vår? Rannsakat mig själv ordentligt, bannat och försökt peppa mig själv. Från att ha haft en underbar helg till att tvärdyka ner i sorgeträsket. Fattar inte riktigt men tror kanske att det är någon form av brytningsperiod just nu. Det är ju 4 år sedan maken dog.

Kanske känner själen att nu börjar kärringen komma över till andra sidan och se ljuset i slutet av tunneln. Stirra på pojks och fantisera. Dregla över snygga hanar som väcker en längtan i kroppen. Längta efter sommar och bad, sol och värme. Gemenskap och kamratskap. Kanske är det så.

Kanske är det för att jag inte vet om jag har något arbete att gå till efter sommaren. Kanske är det slitet på arbetet som drar igång försvarsmekanismen. Kanske är det att vänner runt om mig insjuknar i den ena sjukdomen efter den andra. Den ena allvarligare än den andra. Kanske är det att vänner som funnits skiljer sig. Kanske är det att man ser sin omvärld med andra ögon och blir mer kräsen när det kommer till vänner. Kanske är det att släkten minskar och högtider firas i ensamhetens tecken.

Ju längre jag kom i analysen desto tyngre och fylld blev korgen. Inte konstigt att den börja skvimpa över och släppa ut överskott. Eller är det så att det negativa får mer och mer plats i mitt liv än det positiva. Nä så får det inte vara. Det tillåter jag inte. Nä summan av kardemumman är nog trots allt att under de 4 åren som har gått har det hänt så fruktansvärt mycket så själen orkar inte med hur mycket som helst. Någon gång måste den få släppa ut allt det eländiga och släppa in ljuset i slutet av tunneln. Sorgens huva har legat så tungt på huvudet att nu när den börjar mista sin makt så kämpar den hårt emot för att inte förlora makten.

Nä nu måste den här kärringen ge sig i kast med livet och ta vara på det. Bygga sig en ny framtid med allt vad det innebär. Våga ta för sig mer av det som erbjuds på vägen. Släppa det dåliga samvetet som gnager som en ilsken bäver. Lufta korgen och lyfta sorg för sorg och titta på den och konstatera. Ja det här har hänt och jag kan inget göra åt det nu. Utan acceptera att så här har det blivit. Så här har mitt liv gestaltat sig hittills. Kapsla in taggarna som sitter i hjärtat och försöka ta bort udden ur dem. Lyfta i alla de små glädjekornen som har funnits och som finns. Byta ut det onda mot det goda och på så sätt fylla korgen med glädje, vemod och rikedom istället.

Så är nu analysen gjord, lösningen framtagen så nu är det bara att bita ihop och se till att få ihop lösningen. Skovla ur sorg efter sorg och i med glädjekornen istället.

19 kommentarer:

  1. Fy vad jobbigt för dig!! Jag får känslan av att du är inne på rätt spår!? Tror det är bra att göra en analys som du gjort.
    Stor Kram, Maria

    SvaraRadera
  2. Tack älskade vän!! Du anar inte vad dom små orden värmer. Och jag vet ju att du förstår kampen och sorgen. Och du är inte utan anledning en av dom starkaste jag tror jag läst om i livet. Och de tär imponerande och starkt sett i mina ögon!! Tack för allt du skriver och delar med dig av och tack för att du förstår vad det är jag "pratar" om!! Jag tar varje ord till mitt hjärta.

    När det gäller dig så tror jag nog precis som du säger. Allt som kommer upp i svackan nu är nog lite av varje. Rädslan för framtiden, viljan för framtiden, skuldkänslor, kampen som varit och som du vet ligger framför fortfarande, vänner, allt tror jag bit för bit tar en..

    Det jag vet är det är precis det som hänt här. Helt plötsligt har jag nog insett att jag är rätt okej som människa och kommer aldrig mer varken ta skit från andra eller ducka undan för den jag är. Jag har rätt att älska mina föräldrar och jag har rätt att vara mån om dom. Ja du fattar i korta drag vad jag menar tror jag ;)

    Hoppas din dag blir bättre i morron och att du får sova godare i natt.

    Och du... Det är dags för dig att få börja njuta av livet igen min vän ;)

    Stora styrkekramar tillbaka till dig!!

    SvaraRadera
  3. Hallå tjejen
    Den emotionella berg o dal banan är inget som kittlar gott i kroppen. Öppnar man upp för att släppa in nå positivt så smiter ofta en väl undanstoppad jobbig känsla ut o rör till det hela. Jag brukar tänka att fördelen med det är ,tillskillnad fr folk som tycks få allt att flyta på, så får man lära sig lite mer om sig själv o livet än andra även om det är jobbigt.Fortsätt att släppa in positiva saker även om det tunga läcker ut, det betyder nog att du kommer längre förbi det o kan ta ett steg till. Lycka till.
    Ge dej rätten att processa klart.
    varma kramar
    Ann-Sofie

    SvaraRadera
  4. Slutet av inlägget blev ju riktigt positivt tycker jag så du har nog hittat rätt spår nu,livet är för kort för att deppa så det är bara att va glad,och en skyddsängel har du nu så då kanske du sover gott oxå,är på väg hem nu,ska bli gott med lite vila och träffa dom nära och kära,ha de gott o kram.

    SvaraRadera
  5. Du skriver så bra!
    Du vet redan varför du är ledsen just nu. Du slipper dyra psykoanalysutgifter ;-)

    Jag tycker att du är så klok och stark som orkar ta ett snack med en suckande chef. Själv tror jag att jag skulle bryta ihop av självömkan i ett sånt läge.

    Låt sorgen ta den tid den tar men håll hjärtat på glänt samtidigt. Man får plats med både taggar och rosor där...

    Stor, stor, stark kram!

    SvaraRadera
  6. Du är en överlevare men ibland måste man få sätta sig ner och bara gråta. Jag grät för ca 10 min sedan efter att ha skällt ut min yngste son för att han kom för sent till middag, stress till fotbollen. När han satte sig vid bordet och började äta kom hans tårar och det är ju mer än vad man klarar av. Jag känner mig som en skit, är säkerligen en skit också. Fy fa.. så misslyckad man är.
    Att bli ensam på ett så grymt sätt kan väl få vem som helst att deppa ihop. 4 år, är det så lång tid tycker du? Det är kanske först nu som du börjar se ljuset som du säger, då kommer alla dina känslor upp till ytan, sådana känslor som hon inte hunnit tänka på innan. Kan vi inte bestämma att det är ett friskhetstecken? Jag tycker i alla fall du är skitduktig. Kram

    SvaraRadera
  7. Trist att du haft en sådan tung natt igen,
    och kan tänka mig att det då inte var lätt att möta chefens reaktioner, att jobba osv.
    Det är verkligen inte lätt att vara människa många gånger.

    Och det är nog så att sorgen och smärtan dyker upp många gånger helt plötsligt med förnyad styrka, även om det har gått år efter det som hänt.
    Och ja, när det händer många svåra saker det kan bli för mycket,
    och det kan ta tid att komma tillbaka.
    Vet inte om det är så att tiden läker alla sår, som det sägs,
    men man lär sig leva med saknaden även om man aldrigt glömmer.
    Så man får kanske ha tålamod och vara varsam med sig själv, och ta ett steg i sänder ut ur den jobbiga tunneln.
    Det är så mycket jag skulle vilja skriva
    men ibland ord blir så fattiga...
    Men skickar dit en jätte-stor kram och hoppas du känner den.

    SvaraRadera
  8. Hej vännen! Det sägs att gråt soch skratt ligger nära varandra, vilket man förstår vid de här topparna och dalarna du beskriver. Från en underbar helg, sen rätt ner i avgrunden. Känner igen det där. Sorg är inget lätt kapitel att ta sig igenom och den går i skov. Precis när man tror att det börjar bli bättre kommer den åter när man minst anar det. Att försöka komma vidare efter sorg är ju oxå en form av separation, vilket kan vara oerhört jobbigt. Särskilt när man, som du, känner att dörren börjar stå på glänt. Låt den dock stå på glänt, det låter sunt. Törnen finns kvar, men den behöver sällskap oxå...av rosen. =)
    Det låter verkligen som om du har gjort en grundlig och sund psykoanalys. Du vet precis hur det bör vara. Låte det vara så. Släpp det dåliga samvetet och ta emot livet så som det nu ter sig. Det gäller bara att våga...=) Du är en alldeles för go människa för att gå omkriong i sorgehuva for ever! Du kommer att klara det vännen. Du är en stark, klok och insiktsfull kvinna med såväl båda fötterna på jorden som hjärtat på rätta stället!
    Stor, varm och innerlig kram till dig vännen!

    SvaraRadera
  9. Du formulerar dina tankar och känslor på ett väldigt bra sätt och bara genom att göra så torde du vara på rätt väg. Fyra år är nog inte så lång tid att vara ensam, åtminstone inte om det hänt massor under dessa år. Du fixar säkerligen detta, du tänker trots allt positiva tankar och du vill ha mer av livet, det kommer att gå vägen! Jag tror på dig och din förmåga!

    Kram.

    SvaraRadera
  10. Det låter som om du precis vet vad du ska göra och vad som är fel.
    Jag tror på dig och vet att du kommer att komma ur detta. Inte på en gång utan steg för steg. Sakta och försiktigt. Jag tror också att har man aldrig upplevt riktig sorg så har man heller aldrig upplevt riktig glädje.

    Kom ihåg - babysteps - framåt - vi hejjar på!

    Skickar en stor kram!

    SvaraRadera
  11. Förhoppningsvis har du haft en god natt och har en solig dag du också! :)

    SvaraRadera
  12. Gomorron! Hoppas jag att det är för dig min vän! Du skriver så bra om hur du upplever livet just nu, och i ärlighetens namn har du ju själv alla svaren också! Har du under de här åren använt antideppmedicin? Det är nämligen så att jag under många herrans år ätit dessa. Ibland har jag provat att vara utan, och sjunkit ner i träsket omedelbums...o så talade min förra härliga doktor om att det var ingen fara att fortsätta med dem för de var inte vanebildande på något vis. Jag har helt enkelt för låg serotoninhalt. Nu när jag flyttat och inte har någon "egen" läkare fick jag plötsligt inte receptet förnyat på telefon utan skulle halvera dosen ett par veckor o sedan sluta. Hur tror du det går? Vem tror du sitter och grinar i soffan på kvällarna? Vem är grinig, otålig, bitsk och lessen? Just precis, finnkäringen! Nu har jag en läkartid på tisdag, o eftersom jag nyligen gift mig för fjärde gången så tänker jag be att få nytt recept för att undvika en fjärde skilsmässa! Vem sjutton står ut med en trälig klimakteriekäring?
    Vad duktig dottern är, det är ju en fantastisk erfarenhet som hon kommer att ha nytta av resten av livet oavsett om hon fortsätter i branchen eller inte. Jag sadlade ju om, från bankkamrer till krögare när jag var 40.....
    Hur går det för dom rara barnen, är dom sams fortfarande?
    Torsdagskramen kommer här.....swisch

    SvaraRadera
  13. Vad jobbigt!

    Men gå å lägg dej TIDIGT idag, ok!

    SvaraRadera
  14. Hej!! Hoppas att du mår bättre idag.. *skickar massa styrkekramar* Ha det så bra. Kram L

    SvaraRadera
  15. Tack själv du,det med fula gubben va mest på skoj,man bloggar ju inte med folk efter hur dom ser ut,vet själv inte hur hälften av mina vänner ser ut men av mindre betydelse,hoppas det gick bra med chefen idag.kram.

    SvaraRadera
  16. Hej min vän!
    Som jag känner igen mej i det du skriver, och bara därför måste jag få fråga dej en sak... :)Inte för att jag tycker att du på något sätt gör fel, eftersom jag tycker att din självanalys är alldeles utmärkt, utan för att jag undrar varför det är så "fel" att känna sorg..??
    MÅSTE vi analysera VARFÖR vi sörjer istället för att helt enkelt konstatera ATT vi gör det..?

    JAG har svårt att förstå VARFÖR vi på något sätt MÅSTE STRAFFA oss själva när vi är ledsna genom att tycka att det inte borde vara på det viset, i stället för att TILLÅTA oss själva att acceptera livets förändringar genom att, mer eller mindre, sörja och sakna dom som, på ett eller annat sätt, betyder något för oss och samtidigt tillåta oss själva att släppa taget, utan att det för den sakens skull betyder att vi överger eller blir övergivna...

    Jag tycker det är jätteintressant att läsa om hur du beskriver dina upplevelser, men en sak förstår jag INTE... ;)
    VEM var det som kom på den idiotiska idéen att den bästa medicinen är att "bita ihop"...?? :)
    Stor kram!

    SvaraRadera
  17. Tack gumman!!
    Tack tack tack, för det svaret!! :)
    Nu måste du tro att jag e helt galen...
    Allt jag har att säga är: BEEN THERE, DONE THAT, AND WON'T DO IT EVER AGAIN... ;)
    Jag har en liten bekännelse (förlåt) men det är svårt att få fram i texten...
    Jag "lurade" dej lite... (men bara liiiite och det var av omtanke)
    Läs det jag skrev en gång till, men den här gången inte som en fråga utan som ett påstående... Sedan läser du det du själv skrev till mej en gång till, samtidigt som du ställer dej sjäv frågan vad DU VILL och vad DU INTE...
    Vilka är DINA RÄTTIGHETER och vad DU har för SKYLDIGHETER...
    Ta för 17 inte på dej andras skyldigheter när du inte MÅSTE!! SKIT I VAD CHEFEN TYCKER, för det hon gör är att ta ut sin frustration över att inte kunna göra sitt jobb på ett, för henne, smärtfritt sätt (dvs tänker hon bara på sej och sitt vilket inte en chef har rätten att göra) och hon lägger skuld på dej genom att utnyttja sin maktpositon..!!
    Det är inte du som ska lösa personalfrågan när du mår dåligt... Det har HON betalt för... :)
    (Och jag ÄR faktiskt utbildad personalansvarig, så jag vet vad jag får eller inte får göra... Hihi!!)
    Kram och jag hoppas jag är förlåten...??

    SvaraRadera
  18. God morgon min kära bloggvän!

    Nu kommer jag in och har krafter att skriva till dig, jag förstår hur du känner det och det får man känna men det får inte gå allt för djupt...

    Jag tror att det är nog som du skriver, det låter troligt, när jag tänker på allt jobbiga som jag går igenom så är det samma funderingar som du har...

    Men jag har det dumma grävt ner mig för långt och jag vill med välmening att du ska prata ut med någon du har stort förtroende för (som du kan prata precis allt med) så du kan rensa dina tankar och få förståelse för både, sorg, glädje, gemenskap, kärlek, sex...

    När jag miste min bästa vännina förra året (som var en mamma för mig) som jag kunde prata allt med så blev det att jag slöt allt inom mig och det blev för mycket, till slut tappade jag bort min egen familj för att tankarna tog upp mina hela dagar bara på grubblerier som jag inte tordes dela med någon annan...

    Det är viktigt min vän, du får gärna skriva mail till mig om du vill så kan vi mailväxla till varandra/Kramar i massor

    SvaraRadera

Halloj alla goingar. Tack för att ni skriver en liten rad till mig! Kanske hinner jag inte svara men läser gör jag alltid. Kramis