2009-06-03

Studentdags!

Hej och hå vad tiden går. Hinner inte med nästan någonting känns det som just nu. Fullt upp med att fixa till våra studenter som går ut imorgon och i övermorgon. Syster Ysters barn firas imorgon och Dottera på fredag. Fest två dagar i sträck. Ja inte så mycket att fixa inför studentfika utan mer samordna kring presenter, shoppa dessa och beställa blommor och blad osv.

Tänk när man själv var där vilken förväntan man hade på framtiden. Nu skulle man ut i det verkliga livet och inte sitta i och tråka i en skolbänk. Man tågade ut från skolan, skrikandes "För vi har tagit studenten". Karavann upp till mötesplatsen där föräldrar, pojkvän, släktingar och vänner stog och väntade för att kunna gratta. Lite lullig efter champagnefrukost med färska jordgubbar. Hem och äta smörgåstårta/tårta och sedan försöka avsluta så fort som möjligt. För studentfesten hängrade och alla vänner. Nu var man vuxen tyckte man. hehe Inga förmaningar från föräldrar var acceptabelt längre, inga tider att passa och framförallt inga prov att klara av. Jisses vad tiden flyger iväg med en. Nu står man där som stolt moster och framförallt en stolt Mor. Våra ungdomar har klarat skolan och tar studenten. De tågar ut med samma förväntning som en annan hade. Livet skall lekas och sommaren ska njutas. Champagnekorkar ska flyga och blommor hängas på halsen. Presenter ska växlas och leenden ska bytas. Efter det får vi gamlingar krypa in i boet igen och låta ungdomarna njuta. Vad är det man brukar säga? Det är inte på sig själv man märker att man börjar bli gammal utan det är på sina barn.

Jag måste få skryta lite om Dottern. Hon har kämpat och kämpat med skola och arbete och den sorg vi har. Hon har haft en tuff resa men kliver av med högt huvud och höga betyg. Hon har kämpat upp sina betyg så att hon kan söka in på läkarutbildningen om hon så vill. En riktig fighter har det blivit av henne och hon kan verkligen stoltsera med att hon har lyckats väldigt bra. 19 år och egen företagare med höga betyg trots motgångarna som har kantat hennes unga liv. Slitit nästan heltid på arbetet samtidigt som hon har pluggat. Varit med att bygga upp en restaurang i stora staden från grunden och dessutom fått vara projektledare för renoveringen av den lokal restaurangen nu ligger. Tyvärr så gjorde omständigheterna det så att hon inte kunde fullfölja projektet och vara med men gav hon upp? Nä då satsade hon på annan restaurang. Nu kan hon lugnt luta sig tillbaka och fundera på om hon vill studera på universitet i höst. Eller lugnt och lugnt eftersom nu börjar säsongen för restaurangen och då blir det att slita till i höst. Men hon har ingen skola att tänka på utan kan satsa på restaurangen istället.

Så kan man vara annat än en superstolt Mor och önska sin Dotter ett STORT GRATTIS?

10 kommentarer:

  1. Åååå, jag blir ju oxå stolt över henne!! Vilken bragd hon lyckats med!!! ;) Hälsa henne det!!
    Förstår att du är stolt!!!
    Så roligt att fixa presenter å få uppvakta!
    Stor Kram, Maria

    SvaraRadera
  2. Men! JAg blir också stolt över din dotter, liksom lite på avstånd här... Så duktig hon är! Hoppas ni får en lyckad fest. Såna tillställningar är oftast bara roliga.

    ...och visst minns man sina drömmar efter studenten. Man trodde liksom att världen vilade framför ens fötter. Man trodde liksom lite rusigt att denna magiska dag var början till nåt stort. Och ja, varför inte. Början till något nytt i allafall. Det är ju varje dag. Och stort eller inte - det är en fråga om värderingar.
    Om man ser det på det viset.

    Ha en underbar fest och lycka till nu - till dottern.

    SvaraRadera
  3. Kan tänka mig det är mycket att fixa till era studenter som går ut.
    Och stor grattis till dottern som kämpat och klarat studenten så bra och fått så fina betyg.
    En så duktig tjej ni har och kan tänka mig att ni är stolta också.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej vännen!
    Du har en sak att hämta på min sida :)
    Kram L

    SvaraRadera
  5. Stort GRATTIS till dottra din..så klart jag förstår att du är stolt. det är så härligt när man ser att det går bra för barnen, vilken lycka. Hoppas studentfesten blir lyckad.
    Kram Bibban

    SvaraRadera
  6. Kikar in för att önska dej en god natt och passar samtidigt att säga hipp hurra för dottern! :)
    Bamsekram!!

    SvaraRadera
  7. Klart du är stolt, verkligen en stor prestation hon utfört!
    Ha nu ett härligt studentfirande!
    Grattiskramar till er båda!!

    SvaraRadera
  8. Shit vad imponerande! Med all anledning ska du vara stolt över din dotters prestationer! Men hon har väl att brås på...=) Hälsa och gratta henne!
    Ujujuj...här ska det festas! Men de tar ju bara studenten en gång och det är verkligen värt att firas! =) Hoppas ni får det underbart! Kramen och ta hand om dig!

    SvaraRadera
  9. Jag henne skall du vara stolt över förstår jag. Just med tanke på hon har varit igenom. Tänk om hennes pappa hittar ner på henne en extra gång i morgon.
    Lycka till med dagen och studentfirande :-)
    Kram vi hörs

    SvaraRadera
  10. Jäklar vilken duktig dotter du har,fick rysningar när jag läste det du skrivit,själv tog jag aldrig någon student,skolkade hela åttan och jobbade svart i Stockholm,hade det för jäkligt hemma,så jag var nära att hamna på fosterhem om jag inte skötte nian,ggjorde det sådär men började jobba direkt efter skolan,men mina 3 barn har fixat skolan och tagit studenten,min dotter är gymnasielärare och mina 2 pojkar går i pappas fotspår och jobbar i byggbranchen,ge henne en stor grattiskram från bjorne och önska henne all lycka i livet,kram.

    SvaraRadera

Halloj alla goingar. Tack för att ni skriver en liten rad till mig! Kanske hinner jag inte svara men läser gör jag alltid. Kramis