2009-10-11

Idag är det 21 år sedan...

...Sarah Margareta flög till sina änglakompisar med en tår i ögonvrån. Vår första lilla dotter har sin 21-års dag idag. 21 år hos alla de andra änglabarnen. Ett änglaliv fullt med bus och skratt. Ibland kanske också lite sorg. Undrar hur man hanterar tonårstrots och kärlekssorg hos våra änglabarn. Hur ter sig livet för en 21-åring däruppe bland molnen? Partar de på nektar och dansar rockin´roll. Förtrollar hon någon pojkvask däruppe med sina ögon och sitt vackra leende? Jag tror nog att hon sitter på ett himmelskt café med sina kompisar och fladdrar med ögonen mot någon snygg pojk. Kollrar helt bort pojken för att sedan likt ett bi flyga vidare på sina vingar. Dinglar med benen och fnittrar tillsammans med kompisar samtidigt som de sörplar på nektar. Ja det tror jag att hon gör. Kanske har hennes pappa varit där och hälsat på. Kanske har de nu byggt bo tillsammans och är tillsammans igen. Eller kanske har de var sitt moln att bo i men träffas för att äta middag ihop då och då. För att lära känna varandra och jag hoppas att hennes far berättar för henne hur mycket vi här nere på jorden älskar och saknar henne.

21 år är lång tid samtidigt som det inte är det. Kommer fortfarande ihåg hur det kändes att vänta Sarah Margareta, att föda henne död och sorgen efter. Som sedan skingrades något tack vare mina två andra underbara jordabarn. Taggen försvinner aldrig från ens hjärta men smärtan blir mindre och hanterbar tack vare sina jordabarn.

Först ut kom Dottern, 2 år senare, med sitt underfundiga leende och trotsiga blick. Tvärilsk för att hon inte fick vara kvar i mammas mage. Men när hon sedan fick känna pappas finger i sin hand så somnade hon gott. För att sedan vakna och titta på oss med sina stora ögon. Greppandes efter pappas fingrar och mammas hår. Helst skulle vi båda hållas i för att hon skulle må bra. Senare ju äldre hon blev desto mer charmade hon alla i sin omgivning med som sagt hennes underfundiga leende och trotsiga blick. Här är en dam som vet vad hon vill och vilket hon snabbt också berättade för sin mor och far.


4 år sedan gjorde Sonen sitt intåg med buller och bång. Tjurigt gjorde han motstånd för att lämna mammas mage och försakade sin mor en smärta som var obeskrivlig. När han sedan väl kom ut tittade han på omvärlden med stora ögon. Det första han gjorde var att kissa läkaren i ansiktet. Sonen torkades ren och sedan lades han på min mage. Väl där reste han på huvudet och fångade in det viktigaste för honom hela första året, mammas tutte. hehe Ingen tutte massor av skrik! Napp och nappflaska ratades. Till slut undrade Storasyster om vi inte kunde stoppa tillbaka lillebror därifrån han kom. Han var ju bara till besvär och vägrade att bli klädd i dockkläder. hehe

Mycket har hänt dessa 21 åren och mycket kommer att ske.

15 kommentarer:

  1. Vilken smärta. Så fint skrivet så att jag både skrattar och gråter om vart annat.
    Jag vet hur du har det för jag förlorade ett barn efter 2 dygn sugandes på min tutte så stannade bara hjärtat för ca 31 årsedan nu i oktober.
    Varma goa kramar/Marie

    SvaraRadera
  2. Du kan konsten att först få tårarna att trilla och sen få mig att skratta!!!

    Tänker på er!!!!!

    Kramen
    Snoddas

    SvaraRadera
  3. Oj, oj, vad duktig du är på att skriva!! Mina tankar finn med dig idag. Å, vad härligt du beskrikver alla din barn!!! ;)
    Kramen, Maria

    SvaraRadera
  4. Vackert skrivet och förstår om du undrar ibland men du vet dom som har bråttom till himlen har något viktigare att uträtta där och en dag när vi kommer efter så är allt i ordning för oss och där kommer allt va toppen,behövs inga pengar och sjuka kan vi inte bli eftersom vi redan är döda det är bara att njuta i evighet av varandra och själv hoppas jag mormor och morfar har dukat bordet när jag dyker upp,det är mitt sätt att tro så allt blir lite positivare och ingen kan bevisa att jag har fel,jättekram.

    SvaraRadera
  5. Tack för att vi får vara med o minnas din dotter som du inte fick ha kvar hos dig. Underligt vad en del människor får vara med om många förluster i sitt liv. Jag tänder ljus här hos mig ikväll och tänker på dig och de du förlorat. Och så ler jag när jag tänker på dina två andra barn :-) Kram!!!

    SvaraRadera
  6. Vilken fin berättelse vi får ta del av, jag riktigt kan se din dotter när hon dansar runt bland molnen..
    Kram Bibban

    SvaraRadera
  7. Skickar ett grattis med blicken mot himlen.

    SvaraRadera
  8. Så underbart berättat!! :)

    Ja du, att ta sej ur var inte någon svårighet och det behövdes inga Houdini-talanger... Hehe!!
    Då använde jag hyskorna på ryggen... ;)
    Kramis!!

    SvaraRadera
  9. Åh, så fint skrivet, Lena! Stor kraaam!

    SvaraRadera
  10. Kul min lilla komentar lättade upp stämningen lite och så är det att man kan inte va glad och glömma allt sorgligt varje dag men var dag har sitt,just nu är jag så trött på årstiden,vill ha sommar igen och grilla klippa gräs, ta en bira mm,inte helt fel va.

    SvaraRadera
  11. Jag kan inte säga att jag förstår då jag varit lyckligt lottad att slippa vara med om de du varit med om.Som det skrivits i tidigare inlägg kan du få en att pendla från tårar till skratt.En klok tjej med onödigt mkt prövningar i livet.
    Sköt om dej
    Kram

    SvaraRadera
  12. Va vackert du har skrivit. Det rörde vi ens hjärta. Fick mig att tänka på mitt lilla ängla barn som lämnade oss endast 6 månader gamal.

    Var rädd om dig och de dina...
    Kramen..

    SvaraRadera
  13. Klart vi åker dit om jag vinner,lovar det,kram.

    SvaraRadera
  14. Hej vännen! Vad fint skrivet! :) Jag är säker på att hon har det bra! Precis som vi här nere på jorden!

    Allt är fint här i Kanada. Är väl lite förvirrad men det lägger sig väl med tiden om jag får jobb och så.

    Stor kram!

    SvaraRadera
  15. Har du ett änglabarn, det visste jag inte! Förstår att dagen känns tung, men med din underbara humor och värme så kan du ändå se positivt på tillvaron!
    Ska du sälja huset? Flytta? Vart då?
    Det låter fantastiskt bra att ta hjälp med fönsterputsningen, det är karlgöra!
    Kramar från pörtet

    SvaraRadera

Halloj alla goingar. Tack för att ni skriver en liten rad till mig! Kanske hinner jag inte svara men läser gör jag alltid. Kramis