2009-10-11

Nytt jobb och bostadsjakt!

Så har första veckan passerat på den nya rollen på jobbet. 2 kvällars övertid, siffror på både höjden och längden, nya människor att lära känna. Jisses hela denna vecka har jag varit helt slut på kvällarna. Så vad tycker jag om det nya jobbet och motsvarar det mina förväntningar? Ärligt talat så har den nya rollen än så länge inte motsvarat mina förväntningar. Det verkar som jag har stoppat huvudet i ett getingbo på så sätt att de är alldeles för få som jobbar med den mängd arbete som ligger på denna sektion. Förhoppningsvis kan jag bidra med lite avlastning och samtidigt förkovra mig och utveckla mig själv. Något som jag dock ser är, redan efter denna första vecka, att det saknas struktur i alla fall får jag det intrycket. Man springer bara och så att säga släcker den största eldhärden först och sedan till nästa och nästa. Istället för att börja strukturera upp, lägga interna rutiner och processer, så fladdras det en hel del. Men även detta kanske blir bättre med tiden.

Med hotet att kanske bli arbetslös till nästa sommar har jag börjat titta igenom sonen och mins nuvarande bostadssituation. Som det är idag bor vi alldeles för stort och dyrt. Hade Dottera bott kvar hade vi haft en perfekt bostad men för 2 personer är det för stort. Därför har jag så smått börjat titta på mindre och billigare boende. Men pga att vi idag bor så bra är det inte lätt att hitta något motsvarande mindre alternativ.

När vi flyttade in för 2 år sedan så totalrenoverade jag radhuset vilket gör att allt är tipptopp som jag tycker. Därmed blir jag superkräsen när jag tittar på mindre alternativ. Om vi ska flytta ska vi flytta till något som är minst lika bra som dagens boende. Har ingen lust att totalrenovera en gång till. Smärre renoveringar som nya tapeter kan jag göra men att blåsa ut och börja om från början, nej tack! Då är jag hellre beredd på att lägga lite mer i insats än att börja renovera. Dessutom är känslan i den nya bostaden viktig. För det spelar ingen roll hur fin själva bostaden är om inte det finns en bra känsla. För ett tag sedan var jag och tittade på en lägenhet som var totalrenoverad och i tipptopp men själva känslan när man kom in var helt fel. När man klev över tröskeln möttes man av en mur av obehagliga känslor. Som om att det var någon som var olycklig och bara gick omkring och grät. Det visade sig senare att lägenheten var "hemsökt". Tydligen så är det en gammal hyresgäst som hemsöker lägenheten. Denna person var djupt olycklig och hade tagit sitt liv. Så jag som ibland känner vissa saker pejlade genaste in denna person även om jag inte såg något. Visst jag vet att man kan "rena" och driva ut men samtidigt lyckas inte det så sitter man i ett boende som man vantrivs med pga strömningarna. Låter som hokuspokus för många men för mig som har fått denna "förmåga" är det högst verkligt.

Igår var jag och tittade på en 3;a som ligger centralt och bra men här var det återigen något som stoppade mig. En känsla av att väggarna krympte omkring mig. Svårt att förklara själva känslan. Men lägenheten fullkomligt sög ut kraften ur en och man kände sig nertryckt. När man senare började verkligen syna skicket på lägenheten var det många brister trots att nuvarande ägare har försökt dölja dessa. Utgångsspriset är i det högsta laget och efter genomgång av lägenheten kom jag fram till att man skulle vara tvungen att slänga in ungefär 150 000 kr i renovering för att få ett bra boende. Även om man renoverar upp lägenheten till toppskick så kommer känslan inte vara bra och då är det tack och adjö. Så jag kommer inte vara med i budgivningen på denna lägenhet.

Det lustiga är att i just denna bostadsrättsförening finns det ytterligare en 3:a som ska säljas. Detta har jag vetat om ett tag och det känns precis som att just denna är min. Kan inte riktigt förklara detta men jag dras till denna lägenhet. Igår stog jag utanför huset och kikade in vart den låg. När jag kom nedanför fönstrena till lägenheten så kändes det som att komma hem. Precis när jag ställde mig nedanför dessa fönster så sprack molnen upp och solen började lysa. Solens strålar värmde mig och lyste upp rummen så att jag kunde kika hur det såg ut invändigt i två av rummen, köket och ett sovrum. Jag tog det som ett tecken men samtidigt är jag väldigt reserverad. Flummigt mmm håller med men det är så här det känns. Lägenheten håller just nu på att totalrenoveras vilket förhoppningsvis innebär att man inte behöver göra något åt den utan kan lägga pengarna på budgivning istället. Ska försöka snika till mig en egen visning eftersom jag har en väninna boendes i just denna förening. Dessutom är det så att den mäklare som ska sälja denna är också just den mäklare jag har valt att använda inför en eventuell försäljning av mitt radhus. Slump eller inte så är det mycket som sammanfaller, eller hur? Så nu får ni alla mina bloggvänner hålla era tummar för att just denna lägenhet verkligen passar mig och sonen och att vi får den.

1 kommentar:

  1. Absolut inte flummigt,kul jag läste detta inlägg efter det som jag nyss svarat på och du ser det var ett tecken dom är med ibland när dom har tid så tveka inte om det blir skäligt pris.

    SvaraRadera

Halloj alla goingar. Tack för att ni skriver en liten rad till mig! Kanske hinner jag inte svara men läser gör jag alltid. Kramis