2009-12-17

Vintern lägger sitt täcke över vårt avlånga land...

Nu har verkligen Kung Bore visat vad han går för. Idag har det blåst nordanvindar och snöat samtidigt. Snön har yrt både från mark och tak. Säga vad man vill. Men sitter man inne och tittar ut så ser världen bättre ut nu än för en vecka sedan. Den är vit, ljus och det är vackert utanför våra fönster. På tomten ser man kanske spår efter nissarna som tassar omkring och letar ingång till tomten.

Tänk just nu ser världen ut som den gjorde när jag var liten. Höga snövallar, yrande snö och den lockar till snöänglar och snöbollskring. Jag kommer inte ihåg en endaste vinter som var snöfattig när jag var liten. Kommer ni ihåg det? Det jag kommer mest ihåg är när vi bodde i Hudiksvall och Far fixade av all snö tillsammans med grannen en pulkabacke från garagetaket. Byggde en trappa upp av hårt packad snö så att vi barn kunde klättra upp med våra pulkor för att sedan svischa ner från taket. Vi byggde snögrottor under all snö med små gångar emellan våra grottor och alla vi barn var ute hela dagarna och kvällarna. Aldrig satt vi inne oavsett väder. Titt som tätt fick Far gräva upp mig ur snön eftersom jag bara var en tvärhand hög. Fnissande stog jag och väntande på att Far skulle gräva fram mig. Far fnissade då sannerligen inte. hehe Jag undrar när känslan av lycka försvann när snön faller? Kan inte förnimma mig om någon speciell ålder där den försvann. Plötsligt var den bara borta.

Men nu ikväll kan jag känna lite av den glädje när jag tittar ut genom fönstret och ser all snö. Dock har jag inte hört ett enda stimmande barn sedan jag kom hem från jobbet. Inga skratt ekandes mellan gårdarna. Endast pustande och stånkande vuxna som skottar och svär. Plogbilens blinkande och skrapande ljud. Så vart har barnen tagit vägen?? Vart har glädjen över snön tagit vägen? Förväntande barnaögon som tittar ut genom fönstret och ser stora snöflingor falla. Vart är pulkorna, kälkarna och snögubbarna? Vart har vinterns förtrollande värld tagit vägen?

7 kommentarer:

  1. Nu får du mig att minnas, julafton som liten flicka. vi var ute och plumsade i snön hela förmiddagen, tills mamma ropade in oss. Därinne hade hon pysslat och grejjat och tomtat. Sedan var det väntan på kalle och julklappar...åhhh jag blundar och minns. ha det så himla gott och tack för ett fint inlägg:))
    Kram

    SvaraRadera
  2. Barnen sitter vid datorn...

    SvaraRadera
  3. Exakt, barnen sitter vid datorn eller med sina playstations.

    SvaraRadera
  4. Jamenhallå! Vad ska man ute i snön och göra när man kan sitta inne vid datorn?

    SvaraRadera
  5. Ja säg det. Var är dom alla barnen. Du får vänta till helgen, de ynka timmarna det är ljust. Då kanske pulkor och stjärtlapp kommer fram.
    Ha ern trevlig helg. Själv sitter jag med muskelinflammation i en axel. Så förb.. ont.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Hej Lena!

    Önskar dig en skön fredagskväll. Skall försöka hitta dig på FB!

    Kram
    Lena

    SvaraRadera
  7. Jo, igår var det verkligt blåst och snö-yrväder, som ställde till med en hel del problem
    Men idag underbart väder här i Stockholm med strålande sol, gnistrande snö och 7 minusgrader.
    Härligt tycker jag.
    Men det ska tydligen blir rejält kallt inom de närmaste dagarna.
    Nog blev det ordentlig vinter nu helt plötsligt.

    Jag kommer också ihåg min barndoms vintrar då det sällan var snöfattigt,
    och vi var ute varje dag och lekte i snön, och åkte tefat, kälke, skidor osv.
    Och snögrottor var så roligt att bygga också precis som du berättar om.
    Ha en fin fredagskväll och helg.
    Kram

    SvaraRadera

Halloj alla goingar. Tack för att ni skriver en liten rad till mig! Kanske hinner jag inte svara men läser gör jag alltid. Kramis