2009-06-13

Chockad avslutning av ett trevligt dop!

Idag kändes som att nu var jag på gång. På gång att bli frisk och det skulle bli så trevligt på dopet av vännens son. Startade kl 11:30 med att förbereda mig för dopet som skulle börja med samling och mat från kl 14. Fick upp sonen vid 11:45 och kom iväg för att lämna Ceasar vid 13-tiden. Lämnade över Caesar till Far och Mor som naturligtvis ville se barnbarnet i kostym. Han var så tjusig men vill inte bli publicerad här, tyvärr. Far tog kort och Mor nästan grät. Ja ni vet morföräldrar....

Iväg och hämta upp väninnan M och hennes son S för att sedan handla en fin bukett till Värdparet. Sedan nästa stopp för att hämta väninnan P. Vidare ut till Dottera och visa upp sonen. Det slutade med att hon skulle också med på dopet men var tvungen att åka hem och byta om. Så iväg för att hämta nyckel av Frende som redan åkt till dopkalaset. Släppa av väninnorna med söner för att sedan åka hem till Dottern och byta om.

Till slut var Dotter och jag på plats på dopfesten och intog en superb måltid en och halv timme försenade. Men det gjorde inget för att dopet skulle inte vara före kl 17. Minglade omkring och pratade medan man åt maten och hade allmänt trevligt. Blev till och med bjudna på midsommarfest hos värdparet. Helt enkelt det var en jättetrevlig tillställning. Gjorde ett avbrott för att skjutsa Dottern tillbaka till Restaurangen strax före kl 17 eftersom hon var tvungen att arbeta. Tillbaka vid 17:30 och hann precis till själva dopakten som hade blivit försenad pga försenade gäster. Tur för mig. Trots regn och rusk var stämningen god tack vare att vi kunde sitta i värdparets stora lada. Dopet skedde på loftet till ladan så att vi gäster slapp stå i hällregn. Det var en annorlunda upplevelse att vara i en lada på ett dop men helt i värdens anda. hehe

När det var dags att bryta upp åkte vi förbi Dottern för att säga hejdå. Tog en lite vätskepaus och skulle åka vidare men någon behövde fylla på snuset. Sagt och gjort vi körde långsamt iväg och svängde in mot macken och plötsligt har vi kolliderat. Bilen bakom uppfattade inte att vi skulle svänga utan trodde att vi skulle köra rakt fram trots att jag blinkade. Så han körde in i bakvagnen och knycklade till vänster hjulhus. Alla i bilen var helt chockade och den förare som kört in i oss både chockad och dessutom väldigt upprörd. Han tyckte att jag blinkade för sent så att han inte hann uppfatta att jag skulle svänga. Det tog en hel timme för att reda upp denna soppa och dessutom vägrade polisen komma ut för att hjälpa oss. Så länge det inte är några personskador rycker de inte ut. Vi brottades tyvärr med ett stort problem pga att risken för missförstånd var stort från mitt håll pga den andra förarens CP-skada. Vid upprört tillstånd pratar man väldigt snabbt och i förkortade meningar. När man dessutom brottas med en CP-skada är talet redan otydligt för dem som inte normalt umgås med dessa personer. Dessutom är tyvärr dessa utsatta för väldigt mycket fördomar och känner sig i underläge redan. Men lugna som en filbunkar var vi nog allihopa utan den stackars föraren som körde in i oss. Mitt i alltihopa kände jag att mest synd var det om den andra föraren. Han trodde vi skulle döma honom pga hans CP-skada men jag lugnade honom och sa att detta kunde ha hänt vem som helst. Han var ouppmärksam på att vi också skulle svänga in till macken och sådant händer. Vi dividerade och till slut när han förstod att jag inte dömde honom eller skyllde olyckan på hans CP-skada utan på hans ouppmärksamhet så lugnande han ner sig. Detta var en ögonblickshändelse där andra föraren brast i sin uppmärksamhet och inte beroende på hans skada. Jag lugnade honom återigen med att jag kommer inte någonstans i min anmälan ta upp hans CP-skada för den är inte relevant i detta. Stackarn han var helt övertygad om att vi dömde honom som idiotidiot direkt. Men visst jag ska inte förneka att jag innan vi överhuvudtaget klev ur bilen uttryckte mig som : Vilken jävla idiot. Vad i helvete har föraren sina ögon? Men uttrycket var inte syftat till någon skada eller så utan mer att ja ett uttryck i chock och ilska. Jag sa nog så några gånger under hela processen men inte riktat mot hans skada utan som sagt mer åt hur dålig uppmärksamhet han hade. Han kallade dessutom mig i sitt chockade tillstånd: Din jävla idiot varför blinkade du så sent? Det var ditt fel alltihopa. Och jag tror inte heller han menade något mer än att han var chockad, frustrerad och ilsken som man är i en sådan här situation.

Ja så nu sitter jag här med en krockskadad bil som måste in på verkstaden för att lagas och en massa pappersarbeten som ska göras och sedan skickas in till försäkringsbolaget. Men jag säger fortfarande så här: Det var tur att det inte var någon hastighet inblandad för då hade vi haft personskador också med. Nu är det endast materiella skador på bilarna. Men kul är det inte och avslutet på en sådan underbar dag och kväll var ju inte den bästa. Dessutom blir det ju lite körigt när bil ska till verkstad och jag ska till jobbet. För naturligtvis ligger de inte i närheten av varandra utan bilverkstan på ena sidan stan och jobbet naturligtvis på andra sidan. Så måndag morgon blir det tyvärr försening till jobbet. Men men vi här hela och ingen av oss är skadade och det är det viktigaste.

Nä hörrni nu ska jag fylla på mitt glas vin och softa en stund i soffan innan det är dags att nanna kudden. För trots allt man är nog lite chockad fortfarande eller snarare chocken kommer nu.

15 kommentarer:

  1. Hej min vän.
    Oj oj vilken soppa. visst är det väl typiskt att det alltid ska var nåt att styra med? Som jag själv skrev så är man snart rädd att visa glädje över nåt bra för då står de nå trassel runt hörnet.
    Försöker ju tänka att det inte kan finnas så mycket motgångar kvar snart. Tur att det bara blev plåtskador så ingen skadats.
    Själv har jag ju inte bil å tur är väl det på sätt o vis, fast just nu får jag problem då yngste sonen ska till pappa men jag vägrar ju gå till busstationen i detta ösregn. han får vänta, det går ju faktiskt det med.
    Ha de bra
    kram

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att det gick så bra som det gjorde. Jag hoppas inte du får någon whiplashskada av det här. Kanske du skulle röntga dig i alla fall. Bra att ha det dokumenterat om det skulle komma senare. (Har jobbat på Folksam i min ungdom).
    Kram

    SvaraRadera
  3. Som förare har man ett ansvar att hålla avståndet. Oavsett om den framför blinkar tidigt eller sent eller inte alls så skall man hålla avståndet så att sådana här saker inte händer -men visst händer det ändå! Och det har ju absolut inte med hans Cp-skada att göra -bra att du poängterade det för honom!:.))

    Hoppas vinet gjorde sitt så att du fick vila lite efter dagens strapatser:.))

    SvaraRadera
  4. sv: Mjodå, jag hade rätt kul fast färkylningen var riktigt jobbig.

    SvaraRadera
  5. Herregud så klok du är!!
    Skönt att det bara blev plåtskador!!
    många kramar

    SvaraRadera
  6. Tur i oturen och hoppas han har klart för sig vems felet är så det inte blir krångel med det,har du kollat din försäkring,det kanske ingår hyrbil i den,då får det andra försäkringsbolaget betala det,men viktigast är att ingen kom till skada,kanske min skyddsängel jag delade med mig var med,haha,kram.

    SvaraRadera
  7. Åh, vilken tur att ni slapp personskador!!
    ...och jag förstår att du fick dåligt samvete när du kallade den andra föraren för idiot... Men du... Även om han har en cp-skada, så har han ju faktiskt körkort på samma villkor som du och jag... (bara jag nu inte får på nöten för den åsikten, men men...)
    Hoppas det inte blir allt för bökigt innan du får tillbaka bilen... Har själv råkat ut för en parkeringsskada, som tog en jädra tid att fixa och det är när såna sura saker händer, som man inser hur beroende man är av bilen.. Hade hyrbil på min försäkring, men det var allt annat än enkelt att få det att funka smärtfritt...
    Bamsekram vännen och hoppas du får en bra vecka!

    SvaraRadera
  8. Jamen, ditt liv liknar ju mer eller mindre en följetong! Vilken tur att ingen skadade sig! Upprörd blir man ju oavsett, det beror på rädslan och man måste anstränga sig för att kunna kommunicera på ett vuxet sätt i det läget. Nästan typiskt att föraren hade ett handikapp också, så man fick dåligt samvete över att kalla honom idiot...
    Mycket extra pyssel blir det, tid som ska tas någon annanstans,,,trist, men som sagt, det kunde varit mycket värre!
    Kramen

    SvaraRadera
  9. En kompis och jag blev påkörda i en liknande sväng när vi var i 20-års åldern av en medelåldersgubbe, han höll inte avstånd, inte heller uppmärksammade han blinkersen. vems feltror du det blev? Vårt! Vete tusan hur det gick till, men vi ansåg ha gjort fel.

    SvaraRadera
  10. Jisses vilken tur att ingen blev skadad! Vilken dag alltså! Hoppas att veckan börjar lugnt och att du blir "bättre och bättre dag för dag..." =)
    Jo du, lite sol har vi haft idag...och det ska tydligen fortsätta i morron...Hoppas! =)
    Kram på dig gumman och ha det fint! Puss!

    SvaraRadera
  11. Men ush då, tycker du ska gå å ta en rejäl lärkarundersökning.. å kolla att allt e ok!
    kramar i massor!

    SvaraRadera
  12. Hur har det gått med det där? Eller anmälan har sin gilla gång? Det brukar ju vara så...

    SvaraRadera
  13. Tjingeling!!
    Här kommer en "liten" sak som förhoppningsvis får dej att slippa tänka på buckliga bilar en stund... ;)

    http://miranna.se/2009/june/en-riktig-utmaning.html#comment

    Kramen!!

    SvaraRadera
  14. Oavsett vad som händer så får inte du skulden så är det,bara ta det lugnt och håll inte med om att du blinkade sent för då blir det bar a töl,ha så gott,kram.

    SvaraRadera
  15. Hur mår du??
    Bra hoppas jag, om inte så se till att bli undersökt illa kvickt, tänker mest på nacke o så!! Påkörd bakifrån är ju inte bäst!
    kramisar

    SvaraRadera

Halloj alla goingar. Tack för att ni skriver en liten rad till mig! Kanske hinner jag inte svara men läser gör jag alltid. Kramis