2009-03-05

Ännu en dag är avklarad!



Efter en sen kväll,tidig morgon och sen kväll är både kropp och själ helt slut. Nu börjar energin tryta och jag längtar till imorgon kväll för då börjar helgen då jag förhoppningsvis får vila och ej slita utan ladda batterierna inför ytterligare en slitvecka.

Tänk att det kan vara så slitsamt att dokumentera, testa och dokumentera igen. Det är ju inte direkt något kroppsarbete såsom byggarna har. Man lyfter inga tunga saker, utan lätta små papper. Man gräver inga djupa hål med handkraft utan man gräver i problem där ingen handkraft behövs. Man drar inga tunga ledningar och rör utan endast små länkar där man skriver a till b för att koppla ihop siffror och flöden. Man murar inga murar med slev och cement utan skriver några siffror och bokstäver för att få upp en mur. Så egentligen borde jag vara superpigg men fasiken det är jag inte. Jag är så in i norden trött och hjärnan luktar bränt. Jag borde inte gnälla för jag sliter inte ut min kropp utan sitter på min kontorsstol och knappar på några tangeter. Max på sin höjd tar jag en promenad fram och tillbaka till skrivare som ligger 3 meter bort eller går iväg till ett annat rum och sätter mig igen. Jag ställer mig visserligen upp ibland och höjer mitt skrivbord. Men inte ens där använder jag någon större kraft en ett fingers. Så hur kan jag då vara så inåt helvete trött och slut i kroppen? Det är för mig en gåta.

Här sitter jag och gnäller när det finns så många andra som har det värre. En del har inget jobb att gå till, en del är nedbrutna av en slitsam sjukdom eller döende, en del jobbar med att komma tillbaka efter en avskyvärd händelse eller djup sorg. Dessutom har jag själv varit utan jobb så det vet jag är svårt. Jag har själv kommit tillbaka från en stroke i hjärnan och vet hur tungt det är att kämpa sig tillbaka. Jag har också gått igenom svår sorg flertal gånger så jag borde kunna se allt detta och vara tacksam för det jag har men fasiken det funkar inte. Så det enda som återstår är väl att krypa ner i sängen och dra täcket över huvudet och tänka:

Ja ja idag är idag och det har varit en skitdag. Imorgon är en annan dag med nya möjligheter och glädjeämnen.

Så mina vänner jag kryper ner i sängen och sluter mina ögon och vaknar till en ny dag med nya möjligheter och glädjeämnen.



2 kommentarer:

  1. Kära du, man kan bli slut på olika sätt, det är i huvudet man blir slut med att få se en skärm en hel dag, tänka siffror och bokstäver, kolla så att blir rätt, har själv suttit på ett sådant ställe och man blir så okoncentrerad och yrslig efter en hel dag och det är minst lika jobbigt som fysikst arbete fast på ett annat sätt...

    Det där man att berätta att man är trött, har det jobbigt på olika sätt...

    Alla har sin sorg och börda att bära, visst ska man skänka en tanke som visar medmänsklighet till andra (precis som vi gör till varandra)...

    Visst finns det de som har det värre, men inte mår varken dom eller du bättre i det du har att bära...

    Så alla har rättighet att få ta sin sorg, öppna sin ryggsäck och tömma ut den och klaga (tycker jag är egentligen fel ord)

    Var och en måste få ta sin sorg och smärta bara man inte glömmer att visa medmänsklighet till de människor som behöver det/Kramar

    SvaraRadera
  2. Häxmamma: Tack för de goa orden. Ibland behöver man få höra att man kan faktiskt få ösa ur sig bördorna.

    Kramis Lena

    SvaraRadera

Halloj alla goingar. Tack för att ni skriver en liten rad till mig! Kanske hinner jag inte svara men läser gör jag alltid. Kramis