2009-04-09

Skärtorsdag är det idag!



Dagen då alla häxor och häxmännen beger sig till Blåkulla för att dansa med djävulen. Men dagens Häxor associerar denna resa med "rening" eftersom den eld som brinner på Blåkulla kan befria dem från klådan från kvalster kallade "skärtor".

Det är också denna dag som alla barn kläs ut till påskkärringar och lämnar över ett Glad Påsk-kort med förväntan att få godis i utbyte.



Men det är också den dagen som Jesus instiftade nattvarden i kristendomen. Namnet kommer från "skära" som förr betydde "rena", Jesus tvättade lärjungarnas fötter före deras sista måltid tillsammans.Ikväll kläds Altaret av och står lika utblottat som Kristus gjorde denna natt.

Dagens Asatroende använder denna dag till att förbereda Vårblotet som är en bekräftelse till de livgivande krafterna, hälsning till sommaren, önska god kraft till allt som växer samt lämna utrymme till dessa.

Tänk att en dag kan betyda så mycket! Ha en skön Skärtorsdag!

8 kommentarer:

  1. Hoppas du får en bra skärtorsdag! Får du besök av några små påskgummor tro? :)

    SvaraRadera
  2. Hahaha...när jag läste detta inlägg, vilket var väldigt intressant, kom jag att tänka på två av våra bloggvänner, som besvärats av kvalster...kanske de äntligen blir kvitt detta idag då...=) Så - Modesty och Laila, åk till Blåkulla, där finns det hopp! =)
    Du, det låter alldeles, alldeles underbart med fyra dagars ledighet! Jag ska oxå få den äran faktiskt! =) Nu återstår bara att försöka tämja eller kanske till och med muta vädergudarna, så att vi kan mumma oss i riktigt härligt påskväder. Få lite färg i den ack så bleka nunan...=)
    Kramen på dig och ta det lugnt när du flyger iväg! Det kommer att bli trafikerat i "luftbanan" ikväll! =)

    SvaraRadera
  3. Det va mycket jag inte visste om denna dag tydligen,själv får jag åka till torget i Karlstad och hylla FBK lite senare idag,hoppas du får en bra dag o kram.

    SvaraRadera
  4. Hava en bra påsk och flyga fint med kvasten!

    Och roligt att du hojtade till på bloggen. Återkommer mycket gärna till din fina blogg!

    SvaraRadera
  5. ...och jag ägnar Skärtorsdagen och en extra tanke till dig!

    Njut av din ledighet. Det ska jag göra.
    ...och äta påskgodis! ;o)

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Tänk vad denna dag kan ha olika betydelser och sätt att fira den.
    Tack för intressant information.
    Ha en fin fortsatt Skärtorsdag och helg.
    Stor Kram

    SvaraRadera
  7. Den här finnhäxan är klar för avfärd till Blåkulla, katten är sotad och kaffekasken redo!
    Hoppas vi ses ikväll
    Om vi inte får syn på varandra i vimlet så önskar jag dig en ägg-stra trevlig PÅSK!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Åh, jag tackar!
    Ja, jag kunde liksom inte låta bli när kopplingen fanns där... :)
    Jag har kikat in hos dej lite nu och då, men inte lämnat några fingeravtryck (hihi) och jag tycker att du också har mycket som är läsvärt.

    Glad skärtorsdag på dej och vi hörs vidare i texten!
    Kram

    SvaraRadera

Halloj alla goingar. Tack för att ni skriver en liten rad till mig! Kanske hinner jag inte svara men läser gör jag alltid. Kramis