2009-09-11

Good Morning, Ladies & Gentleman!

Idag är det fredag och är snart helg. Så skönt det ska bli med en riktigt rejäl sovmorgon imorgon.

Nu märker man att hösten har kommit när man vaknar. Solen har lite jobbigare att komma upp på himmelen precis som jag har att komma ur sängen. Löven på träden börjar ändra färg och snart står vår natur i brand. Vissa träd har börjat fälla sin löv och höstblommorna börjar blomma. Rönnbären lyser klarrött och bara dignar i klasar på träden. Igelkotten arbetar förbrilt för att fylla sitt inre förråd för den dvala den snart ska gå in i. Pilar över gräsmattan, rotar i lövhögar för att finns sig ett näste. Kanske börjar det gamla nästet bli för trångt eller så har någon ovetande människa rensat bort det. Man ser på de djur som går in i vinterdvala att de arbetar hårt på att fylla sina förråd. Även de djur som kryper ner i jorden jobbar hårt. Myrorna kämpar och stretar med sitt. Stacken växer och blir större. Getingarna börjar tappa stinget och bina arbetar med att samla nektar som vanligt. Själv arbetar jag med att förstå att sommaren är över och vi börjar närma oss vinter. Brr och fy och usch. Men kanske kan vi få en riktigt vinter i år. Med snö som ligger kvar, några minusgrader och en strålande vintersol som gör att snön blir så där gnistranden. Mmm då är vintern vacker och uthärdlig.

Men nu måste jag förbereda mig lite ännu mer för att ge mig av till jobbet!

Ha en bra dag!

4 kommentarer:

  1. Åh, tack Lena! Med alla dina fantastiska inlägg om hösten, dessa beskrivningar du ger, känner jag att jag snart är "vän" med hösten. Trots att jag egentligen avskyr den, nästan lika mycket som vintern, för den är totalt olidlig. Totalt jävla mörker! Men du beskriver hösten så fin. Antar att du gillar den...=) Jag brukar få streta just med den där känslan du beskriver "förstå att sommaren är över" och den kampen brukar pågå ända fram till stakarna kommer upp i fönstret. Då först ser jag en ljusning i tillvaron.
    Nu känner jag mer och mer, att hösten kan vara helt ok. Det är liksom ok att softa, göra mest ingenting (och det är jag ju bra på *fniss*) och bara va'...
    Jisses vilken kommentar detta blev - lång!
    När jag egentligen bara vill säga - TACK - för dina fina beskrivningar på hösten! =)
    Kram på dig vännen och ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Åh vad fint skrivet om hösten och även den kommande vintern.
    Ja var man tittar i naturen så ser man stretande djur, som kämpar för fullt att fylla förråden.
    Just nu har vi närmare 21 grad ut och solen skinner så det är lite bonus sommar ute.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Jag har noterat samma saker som du... och nu är hösten verkligen här:.)) Underbart -jag är en höstälskare så jag bara njuter:.))

    tack snälla för dina kloka reflektioner inne hos mig också:.)) de hjälper mycket

    SvaraRadera
  4. Jo, det märks att hösten har kommit.
    Det tar längre tid innan solen kommer upp på morgonen och den går ner tidigare.
    Här har jag också märkt att löven på vissa träd sakta börjar byta färg,
    Hoppas det blir en lång och vacker och fin höst.

    Och ja, många djur håller på att förbereda sig på den långa vintern.
    Ja, hoppas att det blir en riktig vinter iår, för då tror jag man uppskattar vintern på ett annat sätt.
    Och man mår bättre också.
    Längtar efter gnistrande snö och det får då gärna vara ca. 10 minusgrader.
    Det är ganska lagomt tycker jag.
    Kramar

    SvaraRadera

Halloj alla goingar. Tack för att ni skriver en liten rad till mig! Kanske hinner jag inte svara men läser gör jag alltid. Kramis