2009-09-06

Söndag och snart har första helgen i september gått!

Tänk vad tiden går fort ibland. Inte för så länge sedan pratade man semester och vad man skulle göra. Nu är vi redan inne i september och nu börjar man prata höstgöromål. Snart börjar vi väl prata jul också. Ja jisses vad tiden flyger.

Har precis blivit feberfri och det halsonda börjar gå över. Känner mig dock fortfarande lite tjock i halsen. Men det är bara att kämpa på med te och honung, kang jang osv.

Idag var det meningen att denna dam och en kompis skulle ut i den stora skogen och plocka svamp. Men Kompisen fick besök så nu blir det inget. Så istället fick det bli tvättdag istället. Håller just nu på att tömma en tvättkorg som hela tiden verka öka på sig med tvätt. Oavsett hur mycket jag tvättar är det lika mycket kvar. Kan någon förklara detta fenomen för mig? Som tur är skiner solen och det blåser liten lätt vind. Vilket gör att tvätten torkar fortare och luktar så där himmelskt gott.

Ett litet tips så här inför svininfluensa, vanlig influensa, vanlig höstförkylning är ett slags te som jag nosade upp på nätet. Kom in på hemsidan MellanHimmelochJord där Anne-Marie har skrivit lite om olika örter. Där hittade jag detta och jag har testat den fast med lite mindre vitlök.

Anne-Maries specialdryck är timjan, honung och vitlök. Man kokar upp vatten i en kastrull och lägger i ca 2 tsk timjan, (till 3 dl vatten) lägger på ett lock och låter det dra i ca 5-10 min. Häll upp i en kopp, ta i lite honung och pressa i eller skiva en vitlöksklyfta och lägg i. Drick i små klunkar, och njut!!



Hoppas att den kan hjälpa även er därute!

6 kommentarer:

  1. Jag gillar både timjan, vitlök och honung, men är det verkligen njutbart som te? Eller var det bara den kurerande effekten man ska se till? :)

    SvaraRadera
  2. Jamen, vad skönt att du börjar bli bättre!! ;) Det låter som ett bra tips. Ska prova om jag har oturen att bli sjuk. Jag lyckades ju bekämpa förkylningen i början på veckan, tack o lov. ;)
    Sköt om dig!
    Kramen, Maria

    SvaraRadera
  3. Vitlök är okay men timjan fixar jag inte,här i Malmö har vi fixat några nya tvättmaskiner så vi inte behöver köra lortkläderna med hem och sant att det bara bygger på i högen,har tvättat 2gånger denna vecka men det är dags igen,och bröloppsklänninge till frugan får bli den vita i fantasin förståss,krya på dig och kram.

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset man vet ju aldrig. Hoppas du piggar på dej helt och hållet
    Kram Bibban

    SvaraRadera
  5. Hej Anne
    Det är helt ok att tipsa om mitt förkylningste. Jag såg att du har varit inne på min blogg, det är alltid roligt med nya besökre. Men jag är ingen flitig bloggar just nu, det är så mycket annat som tar tid.
    Bästa hälsningar
    Anne-Marie

    SvaraRadera
  6. Så skönt att du mår bättre nu.
    Ja, Kanj jang är bra, och det använde jag och min dotter förr, så kanske jag ska skaffa det igen.
    Teét som du skriver om verkar mycket intressant. Det ska jag testa om jag behöver.
    Annars äter jag ofta vitlök till maten och speciellt i förkylningstider tar jag vitlökskapslar och exta C-vitamin.
    Tror att det hjälper lite speciellt när man känner att en förkylning är på gång.
    Kramar

    SvaraRadera

Halloj alla goingar. Tack för att ni skriver en liten rad till mig! Kanske hinner jag inte svara men läser gör jag alltid. Kramis