2009-04-16

Dagens lärdom!



Ungdomarna av idag är inte så dumma som de ser ut och de verkar dessutom läsa min lilla blogg. Snacka om att man känner sig smickrad. På väg hem från jobbet lämnade jag företräde till en buss, så snäll som jag är. På denna buss satt ett gäng ungdomar och gissa vad de gjorde. De hade lärt sig trollkarlens trick och utförde den med galans. De måste vara sååå smarta. Men eftersom jag också har studerat tricket så kunde jag med bravur utföra den också till ungdomarnas förvåning. Jag har nog aldrig sett några tappa hakan som dessa. hehe Sedan körde vi jämnsides bussen och jag ett tag och ungdomarna utförde det ena tricket efter det andra och jag applåderade och slängde slängkyssar till dem. Vilken föreställning det var och vilka förvånade ungdomar. Bara det gjorde att jag åkte hela vägen hem med stora smilgropar och ett stort leende på läpparna. Undras vad dessa ungdomar tänkte egentligen om tanten i bilen...hehe...

Detta var den största lärdomen idag. Vad ungdomarna av idag är duktiga och vilken kunskap de besitter.....

Andra lärdomen är att vissa måste ha någon som de försöker trycka ner för att själva känna sig stora, starka och duktiga. När man sitter i en telefonsupport får man både det ena och andra sig till livs. Undrar vad man tänker när man ringer en intern support, med kollegor som svarar, för att få hjälp och startar med att säga: "Du kanske kan hjälpa mig med xxx, om det nu är så att Du besitter kunskap om detta. Annars vore jag tacksam om Du kunde koppla mig till någon som VERKLIGEN kan detta."

Men hallå, vilken sida har personen ifråga vaknat på och vilken service tror denna person att den får när den startar ett samtal så? Och nähä vi som sitter där är helt blåsta och svarar bara Ähhh? Som tur är, är man rapp i munnen och kan svara tillbaka: "Ja visst kan jag hjälpa Fru XXXX, OM(med betoning på OM) hon kan förklara vad hon behöver hjälp med." hehe Det tar det. hehe Då kommer det ett sakta: "Ähum jag menade inte att vara oförskämd....." Så vips så har man vänt en surpuppa till att bli len i munnen och supernöjd men hjälpen efteråt.

Då undrar ni förstås vad är lärdomen av detta? Jo man ska inte låta sig nedslås av en dålig attityd utan vända denna attityd på ett fint sätt tillbaka. På så sätt får personen kännedom om sig själv och kanske tar sig en funderare på hur man uppför sig i telefon. Nästa gång denna person ringer är den kanske betydligt trevligare i tonläge och attityd. Själv har man lyckats med att skaka av sig attityden och lyckats vända negativt till positivt utfall.

6 kommentarer:

  1. Så klokt du talar kvinna!
    Så ska en slipsten dras!

    SvaraRadera
  2. Inte nog med att du lärt mig trolla,nu har jag fått en lektion om hur man bemöter nördar i telefon,själv går jag till atack direkt och ber dom dra åt H,men ska pröva din taktik när det passar och jag va inte kocken,men i kväll har jag kokat ett stort huvud broccoli och ätit upp,må så gott o kram.

    SvaraRadera
  3. Helt underbart det du berättade om ungdomarna i bussen och du i bilen och trolleri-tricksen...
    Önskar jag hade varit där.
    Kan tänka mig att du åkte hela vägen hem med ett leende på läpparna.
    Och jag tror att ungdomarna inte i första taget glömmer den underbara tanten.

    Och så härligt du berättar om hur man kan bemöta dåliga attityder och vända dem,
    och har en känsla av att du lyckas mycket bra med detta.

    Jag kommer ihåg själv när jag jobbade att jag försökte göra samma sak när det gick.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Och jag sitter framför skärmen med samma fånleende på läpparna som i morse. Denna gången åt din sköna stajl och dina små tips & trix! Du är bara för härlig! =) Kramen på sig go'gumma!

    SvaraRadera
  5. Ja man känner sig ju mkt piggare då man får se solen ;)

    Hoppas kvällen är bra och att du får en riktigt bra fredag :)

    SvaraRadera
  6. Ja du vet inte alls vad som händer i morgon ... I kväll har jag varit i garaget å börjat timra en grillplats så kan bli det i morgon med eller så måste jag plugga med snart dags för prov ;)

    Bara hoppas du får en riktigt rolig kväll då i morgon :)

    SvaraRadera

Halloj alla goingar. Tack för att ni skriver en liten rad till mig! Kanske hinner jag inte svara men läser gör jag alltid. Kramis