2009-02-24

Gäääässsssssspppppppppppp!



Så är nu snart tisdagen till sin ända och man kan gå och nanna kudde. Ska bli så skönt.

Var ute lite på nätet och hittade denna kuriosan kring sömnbrist!

Många säger att de inte har sovit en blund under natten eller att de har vänt och vridit sig under hela natten. Det stämmer sällan, även om en människa rör på sig 30-40 gånger per natt under sömnen. Bilden av sömlöshet beror förmodligen på att vi vaknar till när sömnen är ytlig. Detta minns vi nästa dag som om vi har varit vakna mycket.Sömnen består av olika stadier som vi växlar mellan flera gånger per natt. De första timmarnas nattsömn är de som betyder mest för återhämtningen och den sömn som kroppen själv strävar efter.

* Insomning

Mycket lätt och ytlig sömn, upplevs ofta som halvvaket. Under detta stadium tillbringar vi enstaka minuter av den totala sömntiden. Vi är mycket lättväckta.

* Bassömn

En lätt sömn som utgör den enskilt största delen av nattens sömn. Kroppens och hjärnans aktivitet är låg och vi kan väckas av normal samtalston. I detta stadium befinner vi oss under 40-60 procent av sömntiden.

* Djupsömn

Vilosömn utan drömmar. Kroppen återhämtar sig fysiskt och psykiskt. Nya celler bildas. Hjärnan sorterar dagens minnesintryck. Ämnesomsättningen är låg, andningen och hjärtfrekvensen långsam, kroppstemperaturen är låg och musklerna slappnar av och vi är svårväckta. Immunsystemet aktiveras och tillväxthormon frisätts. Detta är den mest vilsamma delen av sömnen.

* REM-sömn

Drömsömn som fått sitt namn av ögonens snabba rörelser (Rapid Eye Movement). Perioderna av drömsömn blir längre efterhand som natten lider. Vi vaknar ofta i en period av drömsömn.

Det måste innebära att man har förbrukat ett x antal kalorier under sömnen. Yes ska nog inte klaga någon mer gång.







5 kommentarer:

  1. I skrivande stund kan jag inte riktigt definiera mitt tillstånd...
    Jag känner mig halvvaken men inte lättväckt, alltså kan jag inte vara i insomningsfasen...
    Min hjärnas aktivitet är näst intill obefintlig, men jag verkar inte reagera på normal samtalston...Alltså inget bassömnstillstånd heller...
    Jag varken drömmer (eller?) eller återbildar förlorade celler, inte heller känns musklerna avslappnade, men samtidigt känner jag mig svårväckt...
    Jag tror bestämt att jag är närmast REM-sömnen, någonstans mellan dröm och verklighet och ändå har jag "inte sovit en blund på hela natten"...
    God onsdag på dig!
    Kramizar

    SvaraRadera
  2. Afrodite: hehe min hjärna lämnades kvar på kudden. Fattar inte att det ska vara så svårt att vakna. Ha en bra dag!
    Kramis Lena

    SvaraRadera
  3. men ibland när man vaknar så är man ruggigt trött ändå... =P så det känns som man inte sovit en blund. =)

    SvaraRadera
  4. Singeltjejen: Håller fullständigt med. Så är det varje morgon. =)

    Kramis Lena

    SvaraRadera
  5. Halloj!!!!

    Jo men om du söker på bluesville mallorca borde det komma upp något på Youtube!

    Skall fundera på din utmaning;) Finns så mycket gott och så lite inte gott :P!

    Uj sitter och tar en kall öl på ett trevlgit ställe här nere, hoppas din kväll är bra!

    SvaraRadera

Halloj alla goingar. Tack för att ni skriver en liten rad till mig! Kanske hinner jag inte svara men läser gör jag alltid. Kramis