2009-02-28

Solig lördag...



...och här sitter jag och jobbar. Testar och validerar information och system. Så tråkigt men ett måste för att mina kära arbetskollegor ska få ett fungerande system i mars. Men kommer nog att ta en paus för att åka ut och hälsa på min dotter och hennes frende. Har inte sett henne på jättelänge och saknar henne. Har visserligen pratat med henne per telefon men det blir inte samma sak. Jag tror också att C saknar sin storasyster. Vi får se hur långt jag kommer i testen. För att koppla av lite nu från slitet måste jag bara ge er en liten kuriosa på Lördag.

Visste ni att Lördag har fått sitt namn efter vikingarnas tradition att bada, löga sig, denna dag, lögardagen och som vi alla vet är den sjätte dagen i veckan. Men enligt Judiska och Kristna traditionen räknas Lördag som den sjunde dagen och därmed vilodagen. Jag som alltid trott att det är söndagen som är vilodagen. Ni vet dunk dunk och sova sova.

Nu kommer jag osökt in på Lördagsgodis. Detta fenomen som man har kört i vår familj hur länge som helst. Inte fick man äta godis mitt i veckan inte. Naturligtvis var jag tvungen och se om det stog något om detta fenomen och det gör det faktiskt. Lördagsgodis kom till som begrepp under 1950-talet då man arbetade hårt med att få bort kariesangrepp på barn. Antagligen då också flourtanten med sina äckliga muggar kom till. Kommer ihåg när hon kom med sina små blå muggar och man skulle sitta och gurgla omkring i munnen en hel evighet. Kinderna värkte och man försökte förtvivlat låta bli att få ner äcklet i magen. Nu idag förstår jag nyttan med då var man livrädd för Flourtanten. Vår flourtant hade en pekpinne med sig och gurglade man inte ordentligt fick men ett rapp över axeln så man höll på att svälja skiten istället.

En betydligt mörkare historia kring lördagsgodis är att mellan 1945-1955 gjordes det något som går under namnet, Vipeholmsexperimentet, medicinsk experiment på utvecklingsstörda. Man i stort sett matade de stackars patienterna med kola, Vipeholms-kola, i jättestora mängder för att se vad som händer med tänderna. Patienterna och deras anhöriga var helt omedvetna om detta eftersom de flesta patienterna kom från Norrland vilket var en medveten politik. Det hindrade anhöriga från att bara dimpa in och hälsa på. Man kunde styra besöken och därmed "snygga" till innan besök kom. En intressant artikel finns publicerad om detta i Handikapphistoria. Det var ingen rolig läsning men dock nyttig. Så med tanke på detta så får ordet Lördagsgodis en helt annan innebörd för mig och jag skippar detta. Nu får det bli Helggodis istället.

Det fanns också ett tv-program som hette "Lördagsgodis" där Robert Sjöblom var programledare och sändes någon gång på 80-talet. Om jag inte missminner mig så visades historien om "Rädda Joppe" (någonting mer) i detta tv-program. Kommer inte riktigt ihåg hur programmet var men just "Rädda Joppe" kommer jag ihåg för någon gång senare när jag fick mina barn och de tittade på "Björnes Magasin" visades "Rädda Joppe" igen och då fick jag en flashback.

Suck! Nu måste jag tillbaka till 111 222 333 världen och testa att ettor, tvåor och treor blir noll fel.

6 kommentarer:

  1. Goderafton, du stackars arbetande kvinna!
    Arbeta i detta vackra (vår?)väder!
    Men nu är det väl slut för idag?!
    Hoppas det och att det blir ett besök hos dottra din.
    Trevlig kuriosa om lördagen och dess godis...här är det nästan lördag hela veckan...=)
    Och den där "sköljtanten" - usch inget trevlig minne. Hon kom alltid efter lunchen, som man avslutat med ett knäckebröd...det man spottade ut efter sköljningen...kan inte ens avsluta, får kväljningar vid blotta minnet! =)
    Hoppas du fått ihop alla sifferkombinationer (eller nåt, är inte så bra med siffror...) och att du får den underbara lördagskväll som du förtjänar! =)
    Massa kramizar till dig från mig!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar lördagar. På fredagen kvällen innan planerar jag alltid att jag ska sova ut länge kommande morron... Men så slutar det alltid med att jag vaknar utsövd klockan åtta! Det är oftast tyst i huset så jag kan inte skylla på barnen eller så. Men det vore trevligt om jag kunde sova lika länge som resten av familjen. Får för mig att det borde kännas skönare!;o)

    Trevlig blogg du har!

    SvaraRadera
  3. Afrodite: Siffrorna gick ihop sig och jag kan nu börja jobba på riktigt. =)

    Tindra: Skickar här en hel kartong med godis.

    Artista: Ja du stackare som vaknar för tidigt och det dessutom orsak. Själv måste jag använda väckarklockan för att komma upp någorlunda i tid. Tack för de fina orden om min blogg.

    Kramis Lena

    SvaraRadera
  4. Skriver till dig som till Lallis:
    Tillsammans är man mindre ensam.


    Tack goa du!

    SvaraRadera
  5. Tindra: Ja tillsammans är man mindre ensam. Det är vad jag har lärt mig här. Du goa, tossiga, tindrande kvinna.

    Kramis Lena

    SvaraRadera

Halloj alla goingar. Tack för att ni skriver en liten rad till mig! Kanske hinner jag inte svara men läser gör jag alltid. Kramis