2009-02-21

Inatt hade jag besök av döden!



Inatt har jag hunnit med mycket. Så det är nog inte så konstigt att plåtslagaren har kommit tillbaka.

Inatt har jag haft besök av Döden. Han stod så stolt och log i min hall. Det konstiga är att jag blev inte rädd utan fick en välbekant känsla i mig. Jaha nu är det dags igen. Jag vet inte vad han ville för han berättade inte det för mig. Men någon föraning om onda tider kanske han gav. Han klappade mig på huvudet och log. Sedan försvann han i en vit krypande dimma. Kvar stog jag och gapade i min hall. Vad har jag nu att vänta? Är det dags att in i snurran kliva för nu är det ju 2 år sedan sista katastrofen hälsade på. Vad vet jag? Tiden kommer att visa vad den lekfulle döden ville. Jag har inte så mycket kärt kvar så jag hoppas att han inte dem tar.

I nästa sekund som döden lämnat trädde Livet in. Lika vän och vacker som jag alltid trott att hon är. Hon stog där och log hon också i min hall. Med den ljuvaste röst säger hon: Var inte rädd mitt barn det kommer att gå bra. Hon lägger sin hand på exakt samma ställa som Döden la sin. Ett lugn lade sig i min själ och jag kände frid. Men samtidigt fladdrade hjärnan. Vad är nu detta. Vad förskaffar mig den stora äran att ha både Döden och Livet på besök med några sekunders mellanrum. Kommer någon runt mig eller kanske rent av jag bli jättesjuk men friskna till? Vem vet detta får tiden utvisa. Men nu står jag rustad och klar, taggad till tänderna att möta den storm som förebådas. I samma sekund som dessa tankar kommer till mig sätter nästa igång. Du vet lika väl som jag att man kan aldrig förbereda sig och klara ett krisläge utan att dyka. Även Livet försvinner i en vit dimma men den kändes inte lika rå. Så återigen står jag i min hall och gapar. Säga vad man vill men är man så betydelsefull så att både Döden och Livet hälsar på får man väl sträcka på sig lite. Sedan vad detta innebär för mig och mina kära det återstår och se.


Sekunderna senare är jag förflyttad till ett hus som är nybyggt och jag står mitt i all kaos. In kommer unga friska män och ler och flörtar. Själv står jag rodnande i mitten. Många komplimanger kastas åt mitt håll från dessa unga män. In och ut flyger mina barn, skrattandes och lyckliga. Själv står jag fast på en plats och känner att männen blir allt mer närgångna. En kyss, en smekning och sedan står jag i en kö till något tåg. I kön framför mig står en ung man och säger: Jag hörde att du äntligen är på jakt. Ta mig här och nu för jag är din kandidat. Själv ler jag bara och säger: Min vän lammkött lämnas till vargarna. Sen går jag därifrån med vickande höfter och känner att snart är det dags. Efter mig haglar busvisslingarna och smicker. Vet inte varifrån dessa kommer för jag ser ingen. Jag kliver ombord på tåget och där...

... och där vaknar jag med plåtslagaren återigen på besök.

2 kommentarer:

  1. Oj vilken dröm, *Hm*

    Har själv drömt mycket om döden just nu, människor jag känner dör i sjukdomar och känslan är obehaglig och det håller i sig i själen i flera dagar...

    Men jag vill försöka på med en tolkning här, jag är ingen drömtydare och jag läser iget sådant, men jag har hört att drömma om döden betyder inte död utan lycka och mm...

    Döden kom in och hälsade på dig för att visa att han var vänlig, att döden är inget farligt och känsligt att säga det här men kanske för att visa att din man har det bra...

    Livet kommer in och visar sig för att hon vill tala om för dig att det finns något gott med livet fast man har sorg och kommer aldrig att glömma men att livet är värt att gå vidare med.

    Huset med dessa män visar att du forfarande är levande och en människa och jag tror det finns någon som du inte har öppnat dina sinnen för än, men den dagen du är mogen så står det en kärlek i beredskap för dig...

    Tåget tror jag betyder att den som är din kärlek bor en bit ifrån så för att träffas måste du resa eller så flytta...

    Plåtslagaren kanske är den du väntat på...

    Oj, vilken förklaring, men alltså det blev en väldigt positiv tolking från en icke drömtydare/Kram

    SvaraRadera
  2. Häxmamman: Tack för denna underbara tolkning. Den hjälper till att få obehaget att försvinna. Kanske är det så som du skriver. Det vore en skön tanke att döden kom för att berätta att maken har det bra.

    Kramis Lena

    SvaraRadera

Halloj alla goingar. Tack för att ni skriver en liten rad till mig! Kanske hinner jag inte svara men läser gör jag alltid. Kramis