2009-02-17

Tisdag kväll och GÄSP!



Så kom man iväg till jobbet iallafall trots tungheten imorse och sjuk son. Kliver in och vad möter än där om inte glada kamraters tillrop. - Trött idag? Hehe precis som varje morgon. Har du hunnit få i dig något kaffe?

Om de bara visste att här i mitt hus intar vi kaffe intravenöst, liggandes med huvud direkt under kaffetratten. Men som den solskensmänniska jag är så ler jag bara vackert och säger: O ja fick kaffet serverat rakt in i munnen. =)

Naturligtvis var jag tvungen och fråga även på jobbet vad i hela friden man menade med ordspråket: Morgonstund har guld i mun. Hehe Lämpade också ut min teori att det måste ha varit en man som myntade uttrycket samt varför. Vilket genast renderade ett svar från Världens Bästa JanE. Ett enda stort FNYS! Sedan kom det: - Om du är så j...la intresserad googla på det. Men jag tror att det var en KÄRRING som myntade uttrycket sa JanE. För vem är så idiotiskt om inte Kärringar. Sedan kontrade han med följande: Morgonstund har guld i mund men en blyklump i ändan.

Naturligtvis var jag tvungen att googla på detta men det renderade i bara en massa bloggar som har detta ordspråk i sin blogg. Letar man i Wikipedia så får man förklarat att detta är ett gammal ordspråk. "Avsikten med ordspråk är att på ett enkelt sätt förmedla ett budskap eller en värdering man ställer sig bakom eller ge en extra tyngd i en argumentation (halloj gumman, lookilooki!)genom användning av gamla lärdomar som visat sig hålla i längden. Ordspråken har spelat en viktig roll i det sociala livet (ska vi gå hem till dig eller hem till mig?) och är också viktiga indikatorer på en kulturs värderingar och normer i allmänhet." Se där än så länge inget som inte stödjer min idé om att det är man bakom detta.

Gick då vidare i mitt detektivarbete och kollade in på Susning.se och fick följande förklaring men ingen författare (hehe): Morgonstund har guld i mund, ordspråk, morgontimmarna är värdefulla; stiger man (återigen, lookilooki)upp tidigt får man (oja) mycket gjort. Så fortfarande håller min teori att det är en karl som myntat begreppet. hehe


Okej nu hade jag gjort mitt i ett försök att motbevisa att det inte är en man som myntat ordspråket. Därefter slet jag och försökte använda den morgonskrumpna hjärnan (en sak är att använda verktyg typ google, ingen hjärnfrekvens) som efter tonvis med kaffe äntligen började vakna och lagom till lunch då var hjärnkontoret igång. Men då satte lunchklockan igång att skrälla så då blev det en block-out. Men till slut så lyckades jag prestera lite grann, att hålla mig vaken. Hehe

Eftermiddagen var betydligt lättare eftersom då är det ju snart hemgång. =)Var väl hemma en sisådär kl 18:30. Sonen blek och uttråkad efter en dag hemma utan något att göra. Typ chatta, messa osv med sina kompisar. Att stirra på dumburken var ju ingen höjdare eftersom det är ju bara en massa pensionärsprogram, typ Oprah Winfrey, som sonen uttrycker det hela.

Precis när man kliver innan för dörren hörs: VAD BLIR DET FÖR MAT och KAN VI ÅKA OCH HYRA EN FILM samt DET ÄR SÅÅÅÅ TRÅKIGT!

Svar: Ja vad har du gjort för middag? Nej vi åker ingenstans och hyr film. Ja du det ska vara tråkigt när man är sjuk för vore det roligt skulle varenda j...l vara hemma och vara sjuk. Oftast när man är sjuk är det struntsamma om det är tråkigt eller inte. Så är du verkligen sjuk? Få se på dig.

Svar tillbaka: Vaddå ska jag laga mat, men hallå, jag är ju sjuk öh. Varför kan vi inte hyra en film för? Det finns ju inget på tv:n. Men vaddå tror du inte att jag är sjuk eller?

En dags ensamhet är som en hel evighet. Det som skulle vara så kul att vara hemma. I alla fall kl halv sju på morgonen och nar man inte har hällt i sig kaffe pga den äckliga smaken.

Så nu har middagen lagats och ätits och sonen klampat ner till sig igen. Äntligen kan jag slutföra mitt inlägg.

Tjingeling så länge!

2 kommentarer:

  1. Jo då känner igen det där barnsyndromet, jag är så sjuk men kan jag får inga en kompis, hyra film osv...

    Men ska man be om hjälp då ack sticker de fram sin snoriga näsa och säger -Åh jag är så sjuk *Ler*

    Tack för alla din kommentarer hos mig, ska komma in oftae till dig, har uppdaterat mina länkar och tagit bort de som jag inte bloggar längre, det finns de som försvinner och de som återkommer.

    Brukar du kika in på enbart.se jag rekomenderar den bloggen verkligen/Kramar i snögryningen i Jämtland

    SvaraRadera
  2. Häxmamman: Ja jag är inne hos Herr Enbart varje kväll. Det var ett fint gästinlägg du gjort där.
    Kramis Lena

    SvaraRadera

Halloj alla goingar. Tack för att ni skriver en liten rad till mig! Kanske hinner jag inte svara men läser gör jag alltid. Kramis