2009-02-21

Vem har man bloggen för?



Detta är en fråga som poppade upp i mitt huvud efter att varit inne hos Singelpappa. Han har efter att varit ute och googlat fått reda på att det skrivs lite här och där att hans blogg har blivit tråkig. Då naturligtvis ställer han frågan: Har min blogg blivit tråkig och varför i så fall har den blivit det?

Detta satte igång en massa tankar i min huvudet. Ja varför skriver man en blogg egentligen? Är det för att underhålla andra eller skriver man för sig själv? Vad händer om man först får ett uppsving med massor av läsare och sedan dyker tvärt? Vad är det som gör att en blogg är intressant att läsa?

Nu kan jag ju bara svara utefter varför jag började blogga. Jag började blogga för att få ur mig en massa. Kanske hitta några som man får en vänskap med. Att häva den ensamhet som kryper in på mig ibland. För härute är man aldrig ensam och härute betyder inte ålder och utseende något. Utan här kan man bara vara sig själv och bli accepterad som den man är. Här ute kan man alltid kika in hos någon annan och lämna en kommentar. Och oftast efter att man har lämnat en kommentar så får man ett svar tillbaka. En bekräftelse på att man faktiskt finns. Sedan finns det de som aldrig svarar på en ens kommenterar utan bara låter de ligga. De har säkert sina skäl till att inte svara men en liten blänk kan man ge om så bara ett hej och tack.


Vad är det som gör en blogg intressant? Ja återigen kan jag bara svara utefter vad som drar min uppmärksamhet. Det kan vara bra bilder med härlig text till. Det kan vara ett vardagsliv med sitt lunk skrivet utifrån bloggaren. Det kan vara en händelse som har påverkat just bloggaren. Det kan vara hemskheter, tråkigheter men något som de olika typerna har gemensamt är att jag känner att dessa bloggar är skrivna med hjärtat inte med hjärnan. Missförstå mig inte nu. Man kan skriva bra bloggar även med sin hjärna men i grund och botten ligger hjärtat och själen med. Men när detta börjar bli för kommersiellt då drar jag mig tillbaka för det är inte intressant för mig. Då kan jag lika gärna köpa en skvallertidning och gotta mig där.


Detta var vad jag kände när Singelpappa skrev sin fråga. Vad har ni era bloggar för?


10 kommentarer:

  1. Hej! Hittade hit via din kommentar hos "singelpappan". Skriver under på allt du säger. En bra blogg kan handla om nästan vad som helst, viktigast är att den skrivs med personlighet och känsla. Bloggar själv dagligen under rubriken "Om Mej & Mina Djur". Att blogga har blivit ett sätt att skriva dagbok, lufta mina tankar och känslor, hålla kontakt med gamla och befintliga vänner och hitta nya bloggvänner.
    Ha en trevlig lördagskväll!

    SvaraRadera
  2. Tack för dina uppmuntrande ord.. dom värmde. Klart man funderar många gånger varför man skriver en blogg ... men för mig är det ett bra sätt att bearbeta det som hänt min dotter..
    Sen är det upp till var och en om dom vill läsa det eller inte.
    Ha det så bra

    SvaraRadera
  3. Min blogg är vekligen ett testamente- jag vill att våra historier ska leva kvar efter det att jag lämnat jordelivet. Sen vill jag sprida glädje och skingra ensamhet:-)

    SvaraRadera
  4. Lina: Tack för stödet. Man är kanske inte så tokig iallafall.=)

    L:Fortsätt att bearbeta, skriva och blotta. Det är inte lätt det ni har råkat utför. Jag kommer iallafall försöka stötta med mina ord.

    Kramisar Lena

    SvaraRadera
  5. Tesstamente: Då lär de dina ha mycket roligt att läsa efter att du har lämnat jordelivet. Att det sedan också involverar hela ätten är ju jättegött.

    Kramis Lena

    SvaraRadera
  6. Tycker inte om något av det du har på menyn, obs: Inte pölsa heller. Kram

    SvaraRadera
  7. Ja. jag funderar oxå varför jag bloggar... En del bloggar om vad som hellst medan jag vill kanske skriva om nåt... Hmmm, men ibland är det ju inte genomtänkt... Ha...

    SvaraRadera
  8. Bloggberta: Nä pölsa är väl ingen favorit. Men den går ner om man måste.

    JaanaBanana: Nä ibland är det inte så genomtänkt men det är ändå jag. =)

    Kramis Lena

    SvaraRadera
  9. Jadu, den frågan kan man ställa sig! För mig är bloggen både en dagbok som jag själv gärna går tillbaka i och läser, och ett sätt att få och skapa social kontakt. Med få nära vänner kvar efter att jag blev sjuk så är bloggen och bloggkompisarna det ultimata umgänget. Här kan jag umgås och hälsa på andra när jag själv orkar och vill. Jag behöver inte känna pressen att vara trevlig när jag inte orkar det...osv osv
    De flesta bloggar jag läser är vanliga vardagsbloggar, inredningsbloggar, trädgårdsbloggar, modebloggar fångar sällan mitt intresse. Jag vill gärna krypa under skinnet på dem jag läser hos, lära känna personen bakom och kunna dela lite av glädje och sorg med dem
    Nä du, frukosten måste intas och sedan soffan, snart fortsätter sportsändnngarna.
    Ha en skön söndag/Kramen

    SvaraRadera
  10. Ja, varför bloggar jag!??? Bra fråga. Jag bloggar mest för min egen skull. Även för mina vänner och min mor som bor långt bort. Det blir ett sätt för dom att följa vårt liv trots avståndet! Sen tycker jag att det är tråkigt att folk är så elaka mot många bloggare. Om man inte gillar en blogg så är det ju bara att inte läsa, varför gå till personangrepp???? Det har jag aldrig förstått.
    Stor Kram, Maria

    SvaraRadera

Halloj alla goingar. Tack för att ni skriver en liten rad till mig! Kanske hinner jag inte svara men läser gör jag alltid. Kramis